YouTube, bir video barındırma web sitesidir. Merkezi Amerika Birleşik Devletleri'ndeki San Bruno, Kaliforniya şehrindedir. 15 Şubat 2005'te 3 eski PayPal çalışanı tarafından kurulmuştur. Kasım 2006'da Google tarafından 1.65 milyar dolara satın alınmıştır. Şirketin 5 şubat 2014 ten günümüze kadar CEO luğunu Susan Wojcicki yapmaktadır.
YouTube, Google’ın arkasından (YouTube’un sahibi) dünyanın en büyük ikinci arama motoruna sahiptir. Bu, kişilerin YouTube’u kullanarak sürekli bilgi aradığı ve bu konularla ilgili videoları keşfettiği anlamına gelmekte. İstatistikler her dakika, dünyanın dört bir yanındaki insanların YouTube'a 300 saatin üzerinde video kaydı yaptığını göstermekte ve bu her geçen gün gittikçe artmakta. Peki bu denli büyük bir platform aslında ne ve nasıl çalışıyor gelin birlikte inceleyelim.
Youtube videoları
YouTube, insanlara videoları çevrimiçi olarak depolaması ve başkalarıyla paylaşması için basit bir yol sağlar. YouTube videoları, herhangi bir insanın herhangi bir konuda video yüklemesi sonucu oluşmuş tüm videoları kapsar. Bu videoların diğer sosyal medya, e-posta ve web siteleri aracılığıyla paylaşılması diğer bir çok platforma göre oldukça kolaydır ayrıca yayınlanan her video kolaylıkla diğer web sitelerine de yerleştirilebilir.
Youtube'daki her videonun yanında 'önerilen videoların' bir listesi vardır. Bu, YouTube'un yapay zeka destekli arama motoru vasıtasıyla izlediğiniz, yorumda bulunduğunuz, beğendiğiniz vs. herhangi bir videonun hoşunuza gidebileceği en yakın alaka düzeyine göre oluşturulmuş bir listedir.
YouTube, kullanıcıların izledikleri videolar hakkındaki görüşlerini ifade etmelerini, daha sonra izlenecek videoları kaydetmelerini ve sevdikleri videoları paylaşmalarını teşvik eder. Bir videoyu herkesin kullanımına açık hale getirebilir veya seçili kişilerle özel olarak paylaşabilirsiniz.
YouTube Analytics
YouTube Analytics, bir self-servis analitik ve raporlama aracıdır. Yüklediğiniz her videoyla ilgili veriler sağlar; böylece kaç görüntülemenin gerçekleştiğini, insanların nereden geldiğini ve hangi profile sahip insanların videolarınızı izlediğini kolayca görebilirsiniz.
YouTube Analytics en basit şekilde size şu konularda bilgi verebilir:
İlgili videoyu izleyen kişilerin bu video ya nasıl ulaştıklarına dair ilk yönlendirme verisi Videonun hangi cinsiyet ve yaş gruplarında en popüler olduğu Videonun hangi ülkelerde en popüler olduğu Kaç yorum ve değerlendirme aldığı.
Örnek olarak, Avusturalya Hükümetinin fisheriesqld kanalındaki 'Queensland'da Yengeç kuralları' konulu videosu için YouTube Analytics, Avustralya'da 55-64 yaş arasındaki erkekler arasında en popüler olduğunu gösteriyor. Ayrıca, gömülü videolara ilişkin gelen verilerden videoyu kendi sitesine yerleştiren ticari oluşumların R,5'inin bir yengeç üreticisinin web sitesi olduğunu gösteriyor.
YouTube kanalları
Tüm videolarınızı bir araya getirerek işletmeniz veya kişisel yayınlarınız için bir YouTube kanalı oluşturabilirsiniz. Bu, firmanızı veya kendinizi temsil eden görüntülerle kanalınızı özelleştirmenizi sağlar. Kanalınız, işletmeniz veya kendiniz ile ilgili kısa bir açıklama yapmanıza izin veren 'Hakkında' bölümü içerir. Ayrıca bu bölüme web sitesi adresinizi veya iletişim bilgilerinizide ekleyebilirsiniz.
Kanalınızıda, web sitenizde veya herhangi bir pazarlama materyalinde tanıtımını yapabileceğiniz bir web adresi (URL) olacaktır. Bunun yanında önemli bir nokta ise insanların kanalınıza abone olabilmelidir. Bu, abonelerinizin YouTube’a giriş yaptıklarında videolarınızın YouTube ana sayfasında listeleneceği anlamına gelir.
Ayrıca, oluşturduğunuz ve yüklediğiniz videolar ile birlikte izlediğiniz ve beğendiğiniz videoları oynatma listeleri adında gruplayabilirsiniz. Bu özellik ile videolarınızı konuya veya türe göre düzenleyebilirsiniz. Örneğin, ürün kategorilerinizin her biri hakkında videolar içeren bir oynatma listesine sahip olabilirsiniz veya müşterilerinizin yarıştığı bir video yarışması için katkıda bulundukları videolar için bir oynatma listesine sahip olabilirsiniz.
YouTube reklamcılığı
YouTube, işletmelerin videolarını ilgilerini çekebilecek kişilere tanıtmasını sağlayan, müşterileri demografik özellikler, konular veya ilgi alanlarına göre hedefleyen özellikler içerir.
Reklamverenler, herhangi birinin videolarını her görüntülendiğinde youtube'a ödeme yapar. Reklamınızın hangi konumlarda görüneceğini, hangi formatta olacağını ve görüntüleme başına ne kadar ödeme yapmaya hazır olduğunuzu (reklamınızın rakiplerinize göre önemini artırmak istiyorsanız) seçebilirsiniz.
Video paylaşım servislerinin diğer örnekleri:
- Vimeo : daha kaliteli video prodüksiyonu ile ilgilenen daha ciddi video yapımcıları ile popüler bir video sitesi
- Facebook Video: En popüler sosyal medya sitesi olan Facebook, kullanıcıların fotoğraf ve metinlerin yanı sıra videolar yüklemelerine, oluşturmasına ve göndermesine izin veriyor
- Flickr : öncelikle bir fotoğraf paylaşım sitesi olmakla birlikte, videoları 90 saniyeye kadar da paylaşabilir.