Yeni Başlayanlar İçin E-Ticaret Rehberi 2021

Aralık 01, 2020 -

[youtube::J6eOXlnx57c]

LÜTFEN SİLMEYİNİZ! Bu formatın dışarsında kalan içeriklerinizi bu alan üzerinden düzenleyebilirsiniz.

LÜTFEN SİLMEYİNİZ! Bu formatın dışarsında kalan içeriklerinizi bu alan üzerinden düzenleyebilirsiniz.

E-ticaret Ne Anlama Gelmektedir?

Tam adı elektronik ticaret anlamına gelen e-ticaret, internet aracılığı ile gerçekleştirilen güvenli mal ya da hizmet satışının gerçekleşmesi olayına denmektedir. E-ticaret hizmeti ile tüm aşamalar internet üzerinden yürütülmekte olup bu aşamalar tanıtım, reklam, müşteri desteğinin sunulması, satış ve ödeme işlemlerinin yapılması bu aşamalar arasına girmektedir. Bu unsurların yanı sıra ürün teslimatının yapılması da internet sürecinde yer alan aşamalar arasındaki yerini almaktadır. 

Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret Rehberi 2021

E-ticaretin tam anlamını öğrendikten sonra elektronik ticaret ile ilgili tüm detayları öğrenmek isteyen ve yeni başlayan herkes konuyla ilgili ayrıntılardan haberdar olmalıdırlar. Farklı alt başlıklarda işlenecek olan e-ticaret bilgileri ilk olarak avantajları ve dezavantajları şeklinde incelenmiştir.

1) E-ticarete Giriş

E-ticaretin Avantajları Nelerdir?

E-ticaret platformunun en önemli avantajı, özgürce istenilen mekan ya da zamanda müşteriler ile iletişim içinde olup satış, ödeme ve teslimat işlemlerinin rahatça yapılabiliyor olmasıdır. Bütün aşamalar internet aracılığı ile dijital platformda yapıldığı için kısıtlayıcı herhangi bir unsur bulunmamaktadır. Üstelik şirketler fiziki alanda ulaşılan müşteri kitlesine ve gelire az oranda ulaşabiliyorken dijital platformda e-ticaret mucizesi ile çok daha fazla gelire ve müşteri kitlesine ulaşabilmektedir.

E-ticaret ile müşteri kitlenize şeffaf ve kolay ulaşım sağlayacak bir alan yaratmış olursunuz. Bunun yanı sıra müşterilerinize hızlı ve pratik bir şekilde fiyat araştırması yapma imkanı tanımış olursunuz. E-ticaretin sunduğu diğer avantajlar şu şekildedir:

E-ticaretin Sunduğu Diğer Avantajlar Nelerdir?

  1. 1) Müşteri kitlesi ile şirketler arasında karşılıklı pazarlama imkanı doğacaktır. Bu şekilde yüksek seviyede maliyet oranlarına çıkılmadan müşteri kitlesine özel mal ve hizmet sunumu mümkün hale gelecektir.
  2. 2) E-ticaretin önemli avantajlarından bir diğeri de mağaza açma maliyetlerinin düşük olmasıdır. Çünkü günümüz standartlarında sanal mağaza hem kolay bir şekilde olmaktadır hem de maliyetler açısından uygun olmaktadır.
  3. 3) E-ticaret düzeyinde olmayan eski tip alışveriş düzenine göre ilgili müşteri kitlesinin zaman kaybı yaşamasına neden olduğu için e-ticaret daha avantajlı bir konumdadır. Çünkü aynı firma üzerinden birçok insan aynı süre zarfı içinde beklemeye gerek kalmadan istediği yerden alışverişini rahatça yapabilmektedir. 

E-ticaretin Sunduğu Dezavantajlar Nelerdir?

E-ticaret ile gerçekleştirilen alışverişlerde canlı bir şekilde ürün veya hizmeti görme imkanınız olmamaktadır. Bu sebeple eski tip alışveriş düzeni ile alınan ürünlerin iade oranları, internet aracılığı ile alınan ürünlerin iade oranlarından düşüktür. Fakat firmalar yüksek iade oranını düşürmek için gerekli iyileştirmeleri yapmaktadırlar. 

Bazı müşterilerde güvenlik kaygısı nedeni ile kredi kartı kullanımına yanaşmamaktadırlar. Bu sebeple internet üzerinden alışveriş yapmamaktadırlar. Fakat e-ticaret sistemine gelen yeni güvenlik önlemleri ile bu sorunda kolayca aşılabilmektedir. Bunun yanı sıra alternatif olarak getirilen ödeme sistemleri ile de güven problemleri çözülebilmiştir.

E-ticaretin Küresel Açıdan Yeri Nedir?

E-ticaretin ilk çıkmaya başladığı yıllar 90’lı yılları ortaları olmaktadır. Fakat teknik manada ilk olarak online alışveriş düzeni 1979 yılında başlamıştır. Günümüzün e-ticaret liderleri olan Amazon, eBay firmalarının kuruluşları 1995 yılında kurulmuştur. Elektronik ticaretin küresel açıdan B2C satışları 2020 yılı için yaklaşık 4 trilyon doları bulmasının ardından 2021 içi bu rakam yaklaşık 4.927 triyon dolar civarında olması beklenmektedir.

Elektronik ticaretin küresel açıdan başı çektiği ülkeler Rusya, İngiltere, Suudi Arabistan, Amerika ve Fransa’dır. Bunun yanı sıra küresel olarak en sık seçilen ürün kategorileri gıda, moda, aksesuar, bebek ürünleri, otomotiv ürünleri, kozmetik ve hazır giyimdir.

Türkiye’de E-ticaretin Yeri Nedir?

Türkiye 'de e-ticaretin Büyüklüğü

Deloitte araştırması

1993 yılında internet ile resmi olarak tanışan Türkiye, e-ticaret konusunda ilk 1997 yılında temellerini atmıştır. Daha sonrasında 2000 yılından sonra yenilik sürecine girmiş zamanla daha çok bilinir olmuştur.

Türkiye’nin e-ticaret konumu 2020 yılı içinde satış hacmi d artış göstermiştir. Bu oran yaklaşık 91 milyar 700 milyon lira anlamına gelmektedir. 83.3 milyarlık kısmı yurt içi harcamalarını kapsamaktadır. Satış hacminin %5’lik kısmı yani 4.5 milyar ise öteki ülkelerden hizmet ve ürün alımlarını kapsamaktadır. Elektronik ticaret oranının `’lık kısmı 3 şehre aittir. Bu şehirler %5 ile İzmir, G İstanbul ve %8 ile Ankara illerini kapsamaktadır.

E-ticaret İş Modelleri Nelerdir?

Sürekli yenilik içinde gelişme gösteren elektronik ticaret, gelişim sürecinin hızlanmasıyla farklı iş modelleri doğmuştur. E-ticaret ile ilgili çeşitli iş modelleri 3 ana gruba ayrılmaktadır. Bunlar çalışma şekline göre olanlar, iş modeline göre olanlar ve platforma göre olanlar şeklindedir. 

Elektronik ticaret ile ilgili bu iş modelleri kendi içerisinde de türlere ayrılmaktadır. E-ticaret ile ilgili tüm iş modelleri farklı başlıklar altında incelenmiştir. E-ticaret sektöründe kendini geliştirip büyümek isteyen kişiler için doğru iş modelinin seçilmesi önem arz etmektedir.

Çalışma Şekline Göre İş Modeli Türleri Nelerdir?

Çalışma şekline göre iş modelinde B2C, B2B, C2C, B2E, C2B, G2G, G2B, B2G, G2C ve C2G türleri yer almaktadır.

LÜTFEN SİLMEYİNİZ! Bu formatın dışarsında kalan içeriklerinizi bu alan üzerinden düzenleyebilirsiniz.

B2C - Firmadan Tüketiciye İş Modeli Nedir?

Küresel anlamda en sık kullanılan e-ticaret iş modelidir. Firmadan tüketiciye anlamı taşıyan B2C, İngilizce tanımı ile Business to Consumer’dır. Bu iş modelinde direkt olarak tüketiciye hizmet ya da ürün satışını yapan firmaların oluşturduğu çalışma şekline göre iş modeli kapsamına girmektedir. Çalışma şekli sebebi ile oluşturmak istediğiniz müşteri kitlesi oldukça geniştir.

Firmadan tüketiciye iş modeli ile hizmet sunabilen büyük firmalar Amazon örnek verilebilmektedir. Bu örneğin yanı sıra Türkiye’den ise N11, E-bebek, Hepsiburada, Trendyol, Teknosa, İdefix ve Hizlial web siteleri örnek gösterilebilmektedir.

LÜTFEN SİLMEYİNİZ! Bu formatın dışarsında kalan içeriklerinizi bu alan üzerinden düzenleyebilirsiniz. 

B2B – Firmadan Firmaya İş Modeli Nedir?

Firmadan firmaya anlamı taşıyan B2B, İngilizce olarak Business to Business olarak bilinmektedir. Adından da anlaşılacağı gibi ürün temini yapan firmanın başka firmalara ürün satışı yapmasına denmektedir. Bir başka açıdan ise firmaların tedarik ağı anlamına da gelmektedir. Örneğin Hepsiburada sitesinden sipariş bekleyen tüketici için Hepsiburada firması müşterisi için ürün tedariki sağlayabileceği başka bir firma ile iletişime geçip ürünü alımı yapacaktır.

Bu açıdan B2C iş modeline göre çalışan firmalar lojistik yönden yarar sağlayabildiği gibi stok açısından da yarar sağlayabilmektedir. B2B iş modeli üzerinden sağlanan ürün temini ile büyük şirketler stok maliyeti derdinden kurtulabilmektedirler. Örnek olarak Ingram Micro ve Index Grup örnek verilebilir.

C2C – Tüketiciden Tüketiciye İş Modeli Nedir?

B2C iş modeli ile benzer özelliklere sahip C2C iş modeli tüketiciden tüketiciye anlamı taşıyıp İngilizce adı Consumer to Consumer anlamına gelmektedir. Bu iş modelinin çalışma şekli firmaların tüketici ile tüketici arasında ürün veya hizmet satışı yapmasını konu almaktadır. Bu işlem sonucunda ücretler komisyon yolu ile ya da farklı birçok işlemle kazanç elde edebilmektedirler. 

Bu tarz bir işleyişe sahip web sitelerinin kullanımı tüketici grupları için çok avantajlı olmaktadır. Firmalardan farklı olarak tüketici grupları herhangi bir ticari yükümlülük altına girmek zorunda değildirler. Tüketiciden tüketiciye iş modeline örnek olarak, küresel anlamda eBay, Türkiye’den ise Sahibinden, Letgo, Dolap ve Gittigidiyor web siteleri örnek verilebilmektedir.

Çalışma Şekline Göre Diğer E-ticaret İş Modelleri Nelerdir?

Tüketiciden firmaya olarak bilinen C2B, İngilizce adıyla Consumer to Business iş modeli olarak bilinir. B2E İngilizce olarak Business to Employee, firmadan çalışana iş modeline girmektedir. G2G ise Government to Government yani devletten devlete iş modeli anlamına gelmektedir. G2B iş modeli de Government to Business Türkçe manasıyla devletten firmaya iş modeli anlamı taşımaktadır. 

Firmadan devlete anlamına gelen Business to Government B2G iş modeli türüne girmektedir. İngilizce manası Government to Consumer olan G2C iş modeli devletten tüketiciye ya da vatandaşa anlamını taşımaktadır. C2G iş modeli ise bir önceki iş modelinin tersi olup tüketiciden ya da vatandaştan devlete iş modeline girmektedir.

İş Modeline Göre E-ticaret İş Modeli Türleri Nelerdir?

Bu iş modeline göre e-ticaret iş modeli türleri kendi arasında 9 gruba ayrılmaktadır. Bu iş modeli türleri yatay e-ticaret, dikey e-ticaret, B2C, C2C, pazar yeri, özel alışveriş, üyelik, fırsat siteleri ve aracılık bu iş modeli türleri arasına girmektedir.

Yatay E-ticaret İş Modeli Nedir?

Yatay e-ticaret iş modelinde birçok çeşitlilikte ürün veyahut da ürün kategorisi bulunmakta olup elektronik ticaret web sitelerinin yer aldığı iş modeline girmektedir. Bu iş modelini kullanarak e-ticaret sektörüne atılmak isteyen kişilerin ürünlerin ve ürün gruplarını yönetebilmeyi, sağlam bir ekip kurarak ekibin pazarlama ve lojistik bilgisinin olması gerekmektedir. Bu unsurların yanı sıra yüksek bir sermaye birikiminin olması da etkili olmaktadır.

Rekabetin kızıştığı bir piyasada pazar alanı uzun zamandır oturmuş ise yeni girişimlerin tutunabilmesi ve başarılı olabilmesi için etkin bir sermaye birikimine sahip olunması gerekmektedir. Yatay e-ticaret iş modelinin küresel olarak en iyi örneği Amazon sitesidir. Türkiye’deki örneği ise Hepsiburada sitesidir.

Dikey E-ticaret İş Modeli Nedir?

Belirlenmiş ürün kategorisi ya da ürünlere göre şekillenen bu iş modeli, gelişimini sürdürmektedir. Pazar alanındaki yeni gereksinimlerin değerlendirme sürecinden geçmesi sonucu meydana gelmiştir. Yatay e-ticaret iş modeline nazaran dikey e-ticaret iş modelinde ürün çeşitliliği kısıtlı olup hacim oranları ise küçük olmaktadır. Dikey e-ticaret iş modeline örnek olacak firmalar ise şu şekildedir:

Decathlon, E-bebek, Ofix ve Saat & Saat firmaları bu iş modeline örnek olarak gösterilebilmektedir. Bu iş modeli ile ilgili başka bir örnek çeşidi ise yatay e-ticaret iş modelinde yer alan alışveriş merkezi ise bu alışveriş merkezinde bulunan herhangi bir mağaza ise dikey e-ticaret iş modeline girmektedir.

Pazar Yeri İş Modeli Nedir?

Pazar yeri iş modelinde tüketici ile tüketici grupları arasında hizmet ya da ürün satışının yapılmasına imkan veren web sitelerin bulunması durumuna denmektedir. Bu iş modelinde doğrudan satıcı konumunda olan firmalar değil üçüncü taraf satıcılar yani tüketici gruplarıdır. Pazar yeri iş modeli, e-ticaret iş modelleri arasında en kazançlı iş modeli arasında sayılmaktadır. Popüleritesi giderek artan bu iş modeli ile e-ticaret firmalarının algoritma yapısı ile yazılım sistemleri birbirine benzemektedir.

Kendi markası olan firmalar, ürün veya hizmet satışını yükseltmek için bu iş modeline yönelmektedir. Böylelikle hedefledikleri kazanç seviyelerine erişebilmektedirler. Pazar yeri iş modeline örnek eBay gösterilebildiği gibi ülkemizde ise Hepsiburada, Trendyol örnek gösterilebilmektedir.

Özel Alışveriş İş Modeli Nedir?

Bu iş modelinde ön plana çıkan faktör isim yapmış markalara ait sezon sonuna kalan ürünleri indirimli olarak satış yapması işlemine özel alışveriş iş modeli denmektedir. Tüketici grupları için avantajlı bir iş modeli sayılmaktadır. Çünkü sezon sonu ürünlerini daha uygun fiyata satın alma imkanları olmaktadır. Diğer adı ile Private Shopping olarak bilinen bu iş modeli ile ilgili örnekler şu şekildedir:

Trendyol, Morhipo, Markafoni veyahut da Limango gibi e-ticaret firmaları, özel alışveriş iş modeline örnek olarak gösterilebilmektedir.

Fırsat Siteleri İş Modeli Nedir?

Fırsat siteleri iş modelinde firmalar ürün veya hizmetleri tüketici gruplarına indirimli bir şekilde satabilmektedir. Bu açıdan özel alışveriş iş modeli ile benzerlik taşımaktadır. Fakat ürünler için sunulan indirimler yer ve mekan esaslı olmaktadır. Küresel olarak örnekleri bulunan bu iş modeline Groupon örnek verilebilmektedir. Türkiye’deki örnekleri ise Şehir Fırsatı, Grupfoni, Bonubon veyahut da Grupanya e-ticaret firmaları, bu iş modeline girmektedir.

Aracılık İş Modeli Nedir?

 Bu aracılık iş modeli çalışma şekli ürün esaslı olup çeşitli firmalara aracı olarak tüketici gruplara ulaşma imkanı tanıyan bir e-ticaret iş modelidir. Bu tip e-ticaret modelini benimseyen firmalar tek bir web site içinde birleşmektedir. E-ticaret aracılık iş modeline uygun en başarılı örnekler Yemek Sepeti, Çiçek Sepeti ve Biletix firmaları örnek teşkil etmektedir. 

Platforma Göre E-ticaret İş Modeli Türleri Nelerdir?

Platforma göre e-ticaret iş modeli türleri kendi içerisinde 6 gruba ayrılmaktadır. Bunlar B2B, B2C, yatay e-ticaret, dikey e-ticaret, mobil e-ticaret ve sosyal e-ticaret türleridir.

Mobil E-ticaret İş Modeli Nedir?

Tablet, akıllı telefonlar ve mobil cihazlar türleri ile küresel mobil iletişim sisteminin de katkısı ile yapılması mümkün bir iş modeli türüdür. Çalışma şekli mobil uygulamalar ya da e-ticaret siteleri üzerinden ürün veya hizmet satışını gerçekleşmesi şeklinde çalışmaktadır. Bu iş modeli için en önemli unsurlar trafik akışı ve gelen sipariş oranıdır. 

Bunun yanı sıra tüketici gruplarının sepet kısmına ne kadar ürün koyduğu ve kaçının eklenen siparişleri onayladığı kısmı da önem arz etmektedir. Çünkü bu şekilde tüketici gruplarının davranış şekli değerlendirmesi de yapılabilir hale gelmektedir.

Mobil E-ticaret İş Modelinin Avantajları Nelerdir?

Mobil e-ticaret iş modeli benimseyip uygulamaya başlamanız ile beraber marka isminiz birçok kesim tarafından tanınır hale gelecektir. Yüksek seviyede pazarlama gücünüz artacağı gibi kar ve satış oranlarınız da ciddi değişiklikler yaşanacaktır.

Mobil E-ticaret İş Modeli Türleri Nelerdir?

Günümüz koşullarında akıllı telefon kullanımının yaygınlaşması ile mobil e-ticaret sektörü de ciddi manada gelişme göstermiştir. Bu sebeple mobil e-ticaret iş modeli kendi içerisinde de çeşitlilik kazanmış olup 11 farklı kategoriye ayrılmış durumdadır. Bunlar mobil kuponlar, mobil reklamlar, mobil uygulamalar, mobil oyunlar, SMS ya da MMS, mobil siteleri, konum esaslı servisler, mobil ticaret, mobil search, QR kodu ve IVR mobil e-ticaret türleri arasına girmektedir.

Mobil E-ticaret İş Modeli Örnekleri Nelerdir?

Banka ile ilgili hatırlatma mesajları, televizyon içeriği oylama ya da katıl kazan kampanyaları SMS ve MMS örnekleri arasına girmektedir. Mağaza ve benzeri gibi yerlerden kazanılan indirim veyahut da kuponların kullanılması mobil kupon türüne bir örnektir. Mobil siteler türü ile ilgili örnekler ise kullanıcı tecrübesini yükselten sitelerin olması olduğunu söylenebilmektedir. Sosyal açıdan paylaşım yaptıran oyunlar ya da kullanıcı etkileşimini yükselten oyunlar, mobil oyunlar kategorisine verilebilecek örneklerdendir.

Mobil uygulamalarda ve bu uygulamaların sitelerinde görülen reklamlar, mobil uygulamalar türüne girmektedir. Mobil uygulamalar kategorisi ile ilgili en bilinen örnekler ise app store ve play store uygulamalarıdır. Foursquare ise konum esaslı e-ticaret türüne bir örnektir.

Sosyal E-ticaret İş Modeli Nedir?

Sosyal e-ticaret iş modelinin temel tanımı, sosyal medya uygulamalarının e-ticaret ile tanışması sonucu meydana gelen ve hala devam eden bir süreç olarak tanımlanabilmektedir. İlk defa Yahoo sitesi 2005 yılında sosyal e-ticaret fikrini ortaya atmıştır. Zamanla soysal medya kullanımının artması ile bu mecrada e-ticaret kaçınılmaz olmuştur.

Sosyal E-ticaret İş Modeli Hangi Platformlar Aracılığı ile Yapılabilmektedir?

Akıllı telefon kullanımının yaygınlaşması ile sosyal medya uygulamalarının kullanımı da haliyle artmıştır. Bu tarz platformları iyi değerlendiren e-ticaret firmalarının sık kullandığı sosyal medya uygulamaları başta İnstagram olmak üzere Facebook, Shopify, Twitter, Google+, Youtube ve MySpace gibi birçok örnek verilebilmektedir.

2) E-ticarete Hazırlık Süreci

İş planı Nasıl Hazırlanmalıdır?

İş planı hazırlamak e-ticaret ile ilgili girişimlerinizi desteklemek ve nasıl bir yol izlemeniz gerektiği hakkında bilgiler edinmenizi sağlamaktadır. Yatırımcı grubu kişiler içinde titizlikle hazırlanmış ayrıntılı iş planı e-ticaret girişiminizi pazarlık potansiyelinin artmasına sebebiyet verecektir.

E-ticaret fikrinizi somut bir şekle dönüştürmeden önce iş planı yapılması gerektiğini bilmeniz gerekmektedir. İş planı sürecinden önce ise şuan ki piyasa durumunun eksi yönleri ya da artı yönlerini görmenizi sağlayacak SWOT analizi yapmanızda fayda vardır.

SWOT Analizi Nedir?

SWOT analizi İngilizce tabiri ile Strengths – Weaknesses – Opportunities – Threats olarak bilinmektedir. Zayıf yanlar ile güçlü yanların bunun yanı sıra tehdit ve fırsatların kıyaslandığı sonucunun analiz işleminden geçmesi bu analiz türünü oluşturmaktadır. Bu analizin yapılması ile belirli olmayan her türlü olgu netliğe kavuşacaktır. Bunun yanı sıra analiz yapmanızın önemli avantajlarından biri de analitik düşünmenizi sağlamaktadır.

Temel Bir İş Planında Olması Gereken Unsurlar Nelerdir?

İş planı hazırlamanın önemi e-ticaret fikrinizi ne kadar oluşturmak istediğiniz ile doğru orantılıdır. Bir iş planında olması gereken unsurlar müşteri kitlesinin analiz edilmesi, rekabet seviyesinin analizi, pazarlama planının yapılması, profesyonel düzeyde özet çıkarımı, pazar analizinin gerçekleşmesi, şirket analizinin yapılması, yönetim planının hazırlanması, bütçe ve finansal konuların analiz ve planının çıkarılması bir iş planında olması gereken unsurlardandır. 

Bunun yanı sıra üretim, geliştirme ve tedarik ağının planının çıkarılması temel bir iş planının da olması gereken unsurlardır.

3) E-ticaret Sitesinin Kurulum Aşaması

E-ticaret Sitesi Kurulumu Öncesi Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar Nelerdir?

E-ticaret sitesinin kuruluş amacı bakımından birçok işlevi bulunabilmektedir. Fakat kazanç oranını yükseltebilmek için kurulum öncesi bilinmesi gereken e-ticaret ile ilgili önemli faktörler bulunmaktadır. Güçlü bir altyapısı ve sağlam bir yazılıma sahip e-ticaret sitesi kar oranlarını arttırabilmektedir. Bunun yanı sıra rekabetin yoğun olduğu online alışveriş piyasasında sunacağınız işlevsel e-ticaret araçları doğrudan tüketici grupları ile iletişime geçmenizi ve satış yapmanızı kolaylaştıracaktır.

Bir yanda da e-ticaret sitenizin tasarım ve dizaynı satışlarda etkili olabileceği gibi tüketici gruplarına özgü kullanıcı arayüzün basit olması da etkili olabilmektedir. Genel tabiri ile bir e-ticaret sitesinde olması gereken özellikler aşağıda ayrıntılı bir şekilde incelenmiştir.

E-ticaret Sitesinde Olması Gereken Başlıca Unsurlar Hangileridir?

E-ticaret sitesinde olması gereken bu unsurlar 10 farklı gruba ayrılmıştır. Bunlar mobil uyum, site içi arama özelliği, güvenlik sertifikasının olması, ödeme alternatiflerinin sunulması, ürünlerin kategorize edildiği bölümlerin olması, kampanya modüllerinin yer alması, ürünlere ait bilgilerin yer alması, ürünlerin görsel olarak yansıtılması, SEO altyapısının olması ve yerelleştirmelerin yapılması bu unsurlar arasında yer almaktadır.

E-ticaret sitesinde olması gereken başlıca unsurlar bu şekildedir. Bu unsurlar detaylı olarak incelenmiştir.

1) E-ticaret Sitesinde Mobil Uyum Özelliği

Satış ağını genişletmek için e-ticaret sitenizin akıllı telefonlar içinde uyumlu olarak ayarlanması gerekmektedir. Bu şekilde mobil ağ üzerinde hedef kitlenizi kolay bir şekilde belirleyebilecek satış rakamlarınızın artmasını sağlayabileceksiniz. Çünkü e-ticaret sitesi mobil versiyonu uyumlu firmaların daha çok yaptığı gözlemlenmiş bir durumdur. 

Tüketici grupları tarafından e-ticaret sitesinin mobil versiyonu uyumlu değilse tercih edilmeme ihtimaliniz mümkün gözükmektedir. Aynı zamanda arama motorunun algoritmaları web sitenin mobil versiyonunun olup olmadığına dikkat etmektedir.

2) E-ticaret Site İçi Arama Özelliği

Sitede yer alacak bu özellik ile tüketici grupları aradığı ürüne kolayca ve kısa zamanda ulaşması gerekmektedir. Basit ve kullanışlı bir site içi arama özelliğinin olması e-ticaret siteleri için yararlı olacaktır. Kullanıcılar tarafından aradığına hemen ulaşmak istemesi sebebi ile e-ticaret sitelerinde mutlaka yer alması gerekmiştir. Sağlam bir algoritma gereksinimi duyan e-ticaret siteleri bu sayede site içi arama özelliğini kullanışlı hale getirmiştir.

3) E-ticaret Sitesi Güvenlik Sertifikası Özelliği

Güvenilir bir e-ticaret sitesi olmanın en birincil koşulu bir güvenlik sertifikasının olmasıdır. Çünkü sipariş verilmek istenen ürünlerin ödemesi, kredi kartı ya da banka kartı ile yapılmaktadır. Böylelikle güvenlik sertifikası aracılığı ile koruma altına alınan e-ticaret siteleri için tehlikeli unsurların önüne geçilmiştir.

4) E-ticaret Sitesi Ödeme Alternatifleri Özelliği

E-ticaret sitelerine eklenmesi gereken çeşitli ödeme seçenekleri ile birçok tüketici grubunu e-ticaret sitenize çekmeniz kaçınılmaz olacaktır. Çünkü kapıda ödeme, havale ile ödeme, banka kartı ile ödeme, kredi kartı ile ödeme, dijital cüzdan ile ödeme ve mobil ödeme seçenekleri ile firmanızın etkinliğini arttırmış olursunuz.

5) E-ticaret Sitesi Kategori Oluşturma Özelliği

E-ticaret sitesinde yer alan ürünlerin farklı gruplandırılmış bir şekilde sıralanması gerekmektedir. Bu özellik, tüketici gruplarının ürüne kolay bir şekilde ulaşmasını hedefler. Sade bir şekilde kategorize edilmiş ürünler kolayca bulanabilecektir.

6) E-ticaret Sitesi Kampanya Modülleri Özelliği

E-ticaret sitelerinde yer alan kampanya modülleri özelliği çeşitli unsurlara göre yapılmaktadır. Bu unsurlar sepette, kategori bazında, ürün ya da marka ismine göre çeşitlilik kazanmaktadır. Bu özellik ile satışlara olumlu yansımaları olmuştur.

7) E-ticaret Sitesi Ürün Bilgileri Özelliği

Sitede yer alan ürün bilgisinin detaylı olarak paylaşılması tüketici gruplarının alım sürecini hızlandırmıştır. Bu açıdan ürün bilgilerinin paylaşılması önemlidir. Çünkü başarılı e-ticaret firmaları ürün bilgilerini ayrıntılı olarak sunmaktadır.

8) E-ticaret Sitesi Ürün Görselleri Özelliği

Önemli bir e-ticaret sitesi özelliği olan görsel konusunda ürün içeriği ile ilgili video, animasyon, fotoğraf ya da grafiklerin yer alması gerekmektedir. Akılda kalıcı ve ürün hakkında ayrıntı veren görseller kullanılmalıdır ki tüketici gruplarının kafasında herhangi bir şüpheye mahal verilmemelidir.

9) E-ticaret Sitesi SEO Altyapısının Özelliği

E-ticaret siteleri için potansiyel müşterilerle iletişime geçmenin en önemli yollarından biri SEO yani arama motoru optimizasyonudur. SEO altyapısına sahip bir e-ticaret firması bu özelliği kullanarak arama motorunun sonuç kısmında en üst sıralara çıkmasını sağlamıştır. Bu nedenle e-ticaret sitenizi SEO altyapısına uyumlu çevirmeniz gerekmektedir.

10) E-ticaret Sitesi Yerelleştirme Özelliği

E-ticaret sitesi yerelleştirme özelliğinin amacı e-ticaret firmasının müşteri kitlesinin diline göre firmanın profili, ürün ve ürün kategorileri, çeşitli içerik ya da grafik görsellerinin çevrilmesi işlemine denmektedir. Yerelleştirmenin diğer adı lokalizasyon olup küresel manada e-ticaret yapmak isteyenlerin bu özellikten yararlanması gerekmektedir.

E-ticaret Sitesinde Bulunması Gereken Diğer Özellikler Nelerdir?

  • 1) E-ticaret sitesinin tasarım ve dizaynı hedeflenen müşteri kitlesini çekecek seviyede olmalıdır. 
  • 2) Kullanışlı olması bakımından basit ve yalın bir arayüz özelliğine sahip olmalıdır.
  • 3) E-ticaret sitesinde kullanılan renk çeşitleri firmanın kimliği ile bağdaşmalıdır. Aynı zamanda kullanıcıların ürünle ilgi sayfalara kısa sürede ulaşım sağlayabilmesi için sitenin altyapısının güçlü olması gerekmektedir.
  • 4) E-ticaret sitesinde yer alan firmanın markasına tıklandığı anda ana sayfa kısmına atmalıdır. Sitede yer alan iletişim bölümüne e-mail, adres bilgileri ya da telefon eklenebildiği gibi navigasyon özelliği de getirilmelidir.
  • 5) Tüketici gruplarının olumsuz etkileneceği unsurların oluşmaması için e-ticaret sitesinde yer alan tüm ürünlerin iade ve değişim hakkının olması gerekmektedir.
  • 6) E-ticaret sitesinde sepete ekle kısmı yeri belli ve net bir yerde konumlandırılmalıdır. Bunun yanı sıra site içinde yönlendirme sağlayan sosyal medya linkleri de yer almalıdır.

E-ticaret Sitesinin Ana Sayfasında Bulunması Gereken Unsurlar Nelerdir?

Ana sayfa düzenlemesi e-ticaret firmaları için azami derecede önemli sayılmaktadır. Çünkü tüketici grupları web siteye ya da mobil uygulamaya ilk giriş yaptıkları anda firma hakkında bir algı oluşturmaktadırlar. Oluşan bu algının iyi yönde olması için ana sayfa üzerinde çeşitli düzenlemeler yapılması gerekmektedir.

E-ticaret sitesinin ana sayfasında yer alması gereken unsurlar logo, bannerlar, işlem rehberinin yer alması, arama çubuğunun bulunması ve iletişim bilgilerinin yer alması gerekmektedir.

1) E-ticaret Sitesi Logo Kullanımı

E-ticaret sitelerinin sol üst kısmı logo bölgesine bırakılmaktadır. Firma ile ilgili ilk fikir oluşumu logo ile başlamaktadır. Logo üzerinde ana sayfaya aktaran bağlantı linki konulmalıdır. E-ticaret firmasına ait logo renkleri ya da üzerinde beliren çizgiler firma kimliğine uygun tasarımdan geçmelidir. İyi tasarlanmış amacına uygun logolar, diğer e-ticaret unsurlarının da birleşmesi ile başarıya ulaşabilmektedirler.

2) E-ticaret Sitesi Arama Çubuğu Kullanımı

E-ticaret sitesinde olmazsa olmaz unsurlardan biri de arama çubuğudur. Çünkü potansiyel müşteriler kullanımı kolay ve basit bir arayüze sahip yazılım ile istedikleri ürünü kolayca bulduklarında ürünün satışa dönme ihtimali yüksek olmaktadır. Arama çubuğu tasarımının da ilgi çekici amaca yönelik tasarlanması da ciddi manada önem taşımaktadır. Bunun yanı sıra ana sayfa dışında diğer sayfa ya da kategorize edilmiş ürünlerin bulunduğu kısımlarda da arama çubuğunun yer alması gerekmektedir.

Kolay ulaşılabilir bir yerde olması tüketici grupları için cazip gelecektir. Güçlü bir algoritma yapısı ile aranmak istenilen her ürün bulunacak şekilde geliştirilmesi gerekmektedir.

3) E-ticaret Sitesi Banner Kullanımı 

E-ticaret sitesinde yer alan içerikler kısmında tüketici grupların ilgisini çeken ilk görsel faktör bannerlar olmaktadır. İlgi çekici ve merak uyandırıcı unsurların tasarımı banner üzerinde uygulanmışsa potansiyel müşterinin dikkatini çekecek ve gözlem süzgecinden geçirmiş olacaktır. Banner tasarımı üzerine hareket içeren fotoğrafların tasarlanması tüketici gruplarının web sitede daha fazla vakit geçirmesini sağlayacaktır.

E-ticaret sitelerinde uygulanmaya kanun kapsamında başlanan bazı unsurlar bulunmaktadır. Bu unsurlar iletişim bilgilerinin yer alması ve işlem rehberinin bulunması gibi bilgilerin sitenin ana sayfa kısmında yer alması zorunlu hale getirilmiştir.

4) E-ticaret Sitesi İletişim Bilgilerinin Kullanılması

E-ticaret sitelerinde uygulanması Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi kanunu ile yürürlüğe giren bir uygulamadır. Bu kanunun zorunlu kılınması ile iletişim bilgileri bölümünde yer alması gereken faktörler bulunmaktadır. 

Bu faktörler elektronik posta adresi, firmanın ismi ya da tescillenmiş marka ismi, telefon numarası bilgisinin yer alması, tebligata uygun kayıtlı elektronik posta adresinin yer alması zorunlu kılınmıştır. Bunun yanı sıra bağlı olduğu meslek odası ya da kaydı bulunan bölgesel kuruluş isimleri, tacir olan kişilerin sahip olduğu ticaret unvanının gösterilmesi, merkez adres bilgileri ve MERSİS numarasının yer alması gerekmektedir.

5) E-ticaret Sitesi İşlem Rehberi Kullanımı

İşlem rehberi bilgilerinin gösterimi Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi kanunu ile yürürlüğe girmiştir. E-ticaret sitelerinde kanun kapsamında yer alacak işlem rehberi bilgileri çeşitli unsurlardan oluşmaktadır. 

Bu unsurlar ürün seçiminin yapılması ile sözleşmenin kurulumu, ödeme ve teslimat bilgilerinin yer alması, sipariş bölümünün onaylandığını gösteren aşamalardan oluşmaktadır. Bu aşamalar dışında özet sipariş formunun olması, sözleşme bilgilerinin elektronik ortamda korunup korunmayacağı ile ilgili bilgilerin sunulması gerekmektedir.

E-ticaret Sitesinin Kategori Sayfasında Bulunması Gereken Unsurlar Nelerdir?

E-ticaret sitelerinde yer alan ürünlerin kategorize edilmiş halleri ürün listeme sayfası ismi ile de bilinmektedir. E-ticaret sitelerinin vazgeçilmez bölümlerinden biri olup tüketici gruplarına düzenli bir şekilde ürünler sunulmaktadır. Aranılan ürüne kolayca ulaşım sağlayabilen kategori sayfaları belli bir hiyerarşiye göre düzenlenmektedir. E-ticaret sitelerinin belirlenmiş sektördeki yerlerine göre kategori sayfasının bölümleri, isimleri ve yapısı siteden siteye değişme göstermektedir.

Kategori sayfasında bulunması gereken unsurlar kategori açıklamalarının yer alması, yükleme hızının olması, hiyerarşi ve taksonomi özelliğinin olması, mobil optimizasyonun olması, anahtar kelimelerin yer alması, iç bağlantı özelliğinin olması ve sonsuz kaydırma özelliğinin yer alması gerekmektedir.

1) E-ticaret Sitesi Yükleme Hızı Özelliği

E-ticaret sitesinin yükleme hızı arama motoruna yazıp aratılan kelimelerin ve bu kelimelerin sıralanmasına bağlı oluşabilmektedir. Bu nedenle optimize işleminden geçen yükleme hızı sayfa kullanımını daha iyi hale getirecektir. Yükleme işleminin 3 saniye içinde tamamlanması ideal yükleme hızının doğru bir biçimde kullanıldığını göstermektedir.

2) E-ticaret Sitesi Hiyerarşi ve Taksonomi Özelliği

E-ticaret sitelerine potansiyel müşteri kitlesini çekebilmek için üç tıklama kuralına uyulması gerekmektedir. Üç tıklama kuralı ile tüketici grupları ilgilendikleri ürün çeşitlerine maksimum üç tıklama yolu ile ulaşmaları gerekmektedir. Bu kuralı işlev hale getirmek için uygun bir ürün kategorisi oluşturulmalıdır. Daha sonrasında ürünler belli bir kategorik hiyerarşiye göre düzenlenmelidir.

3) E-ticaret Sitesi Kategori Açıklama Bölümleri Özelliği

E-ticaret sitesinde yer alan ürünlerin kategorize işlemlerinden sonra detaylı bir şekilde ürün ile alakalı kategori açıklama kısmının oluşturulması gerekmektedir. SEO uyumlu hazırlanmış kategori açıklaması potansiyel müşteri gruplarını doğrudan aradığı ürün kategorisine aktarmaktadır.

4) E-ticaret Sitesi Anahtar Kelimelerin Kullanım Özelliği

E-ticaret sitelerinin önemli unsurlarından biri de anahtar kelimelerin doğru yerde kullanılması özelliğidir. Kategori sayfalarının açıklama bölümünde ürün çeşitleri ile ilgili anahtar kelimeler ürünlerle alakalı olup doğru bilgiler içermelidir.

5) E-ticaret Sitesi İç Bağlantı Özelliği

E-ticaret sitesinin ana sayfa kısmında yer alan kategoriler kısmında açıklama bölümüne iç bağlantı özelliği konulmalıdır. Eklenmesi gereken iç bağlantı özelliği kategoriler kısmında yer alan alt kategori bölümüne aktarılmalıdır. Sanal mağazanızda kullanabileceğiniz etkili bir yöntem olan iç bağlantı özelliği ile sezonluk yapılan kampanyalarda kullanılabilmektedir.

6) E-ticaret Sitesi Mobil Optimizasyon Özelliği

Kurduğunuz e-ticaret mağazasının mobil versiyonuna uygun bir şekilde optimize edilmesi gerekmektedir. Çünkü akıllı telefon kullanımının yaygınlaşması ile talep edilen ve ihtiyaç duyulan ürünler telefon yardımı ile elde edilebilmektedir. Bu açıdan kategori sayfalarının her bir bölümü, ürünlerin yerleşim dizaynına kadara mobil versiyona göre düzenlenmesi gerekmektedir. Böylelikle tüketici gruplarının online alışveriş süreci kolay geçecektir.

7) E-ticaret Sitesi Sonsuz Kaydırma Özelliği

E-ticaret sitelerinde kullanılan sonsuz kaydırma özelliği önemli bir avantaj elde edilebilmektedir. Tüketici grupları aradığı ürün dışında farklı ürün çeşitliliğini görmesi de bu özellik ile mümkün olmaktadır. Çünkü kategori sayfalarında yer alan sınırsız alt seçeneği ile potansiyel müşteri yukarıdan aşağıya gittikçe farklı ürün çeşitliliğini de beraberinde görebilecektir.

E-ticaret Sitesinin Ürün Detay Sayfasında Bulunması Gereken Özellikler Nelerdir?

E-ticaret sitesinde yer alan ürün bilgilerinin yer aldığı sayfa satış işlem sürecinin en önemli ve son aşamasını etkileyecek faktörlerinden biridir. Bu nedenle ürün ile ilgili açıklama sayfasının doğru bir şekilde detaylandırılması gerekmektedir. 

Ürün hakkında açıklama hazırlarken dikkat edilmesi gereken özellikler bulunmaktadır. Bu özellikler ürünün konumu, ürün başlığı, ürüne ait görseller, ürün sayfasının açılma hızı, ücretsiz kargo gibi avantajlı unsurlar, müşterilerin sorması muhtemel ürün bilgisinin ayrıntıları, ürün ebatlarını ya da beden tablosunu gösteren ürünlerin tablosu, SEO uyumlu ürün bilgisi, CTA butonları, ürün kılavuzları ve müşteri yorum köşesinin bulunması gerekmektedir. 

1) E-ticaret Sitesi Ürün Konumu Özelliği

E-ticaret sitesinde ürün detaylandırma köşesinde ürünün yerleştirildiği konumu müşteri kitlesini etkilemek açısından önemlidir. Bu sebeple dikkat çekici bir alana yerleştirilmelidir. 

2) E-ticaret Sitesi Ürün Başlığı Özelliği

Potansiyel müşteri kitlesi ilk olarak online mağazada satışı yapılan ürünlerin ismine bakmaktadır. Sade, net ve kolay anlaşılır bir başlık ismi ürünlerde kullanılırsa etkilenme yüzdesi o kadar fazla olacaktır. Arama motoru optimizasyonuna uygun olması açısından SEO uyumlu olarak ürün başlıkları konulmalıdır. Ürün başlığında olması gereken unsurlar ürün ile ilgili ilgi çekici özellikler, ürünün marka ismi ve modeli olmalıdır. Bunun yanı sıra slogan içerikli başlıklarda satış sürecini hızlandırma da etkili olmaktadır.

3) E-ticaret Sitesi Ürün Görselleri Özelliği

Gerçek mağazada yer alan ürünlere dokunup deneyebilme şansı olan tüketici gruplarının sanal mağaza da böyle bir imkanları yoktur. Bu sebeple seçilmesi gereken ürün görselleri ürün başlığını ilgilendiren, kaliteli, yüksek seviyedeki çözünürlükte olması gerekmektedir. Bunun yanı sıra ek olarak video içeriği, grafikler, çeşitli görsel öğeler ve detaylandırılmış fotoğraflar koyulabilmektedir.

4) E-ticaret Sitesi Seo Uyumlu Ürün İçeriği Özelliği

Seo uyumlu yazılmış ürün bilgileri müşterinin aradığı ürünü kolayca bulabilmesini sağlamıştır. Bu nedenle ürün bilgilerinin içerisinde kullanılması gereken anahtar kelimelerin yerleri doğru bir biçimde yazılmalıdır. Tarayıcıların arama motorlarında aratılan ürünler doğru bir şekilde görünüyorsa güçlü bir algoritma altyapısı ile SEO uyumlu içeriğin üretilmesi aranan ürünü direk olarak müşteriye aktaracaktır.

5) E-ticaret Sitesi Ürün Sayfa Hızı Özelliği

Önemli bir faktör olan web site hızı satış sürecini olumlu veya olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Ürün bilgilerinin yer aldığı sayfa hızını uygun süre zarfına çevirebilmek için yapılması gereken e-ticaret sitelerini optimize işleminden geçirmektir. Böylelikle sayfa hızı problemi olmadan satış süreci tamamlanabilir hale gelecektir.

6) E-ticaret Sitesi Sunulan Avantajların Özelliği

E-ticaret sektöründe çekişmeli bir rekabet ortamı bulunmaktadır. Benzer ürünler farklı e-ticaret sitelerinde satışa sunulmaktadır. E-ticaret piyasasında rekabet gücünü arttırmak için hedeflenen müşteri kitlesine çeşitli avantajlar sunarak markanızın tercih edilme oranını arttırmış olacaksınız. Tüketici gruplarına e-ticaret sitesinde yer alan ürünler ile ilgili sunulabilecek avantajlar şu şekildedir:

Siparişi verilen ürünlere ücretsiz kargo seçeneği sunmak, çeşitli ürünler bazında farklı indirim kodları vermek ya da belli başlı ürünlere yüzdelik oran üzerinden indirim imkanı sunmak e-ticaret ile ilgili sunabileceğiniz avantajlar arasında yer almaktadır.

7) E-ticaret Sitesi Ürün Bilgileri Özelliği

E-ticaret sitesinde yer alan ürün detay sayfasında önemli olan faktörlerden biri de ürün bilgilerinin yeterli seviyede olup olmadığıdır. Ürün hakkında verilen bilgiler doğru, tutarlı ve yeterli seviyede olmalıdır. Potansiyel müşteri kitlesinin kafasında herhangi bir soru işareti kalmaksızın gerekli bilgiler paylaşılmalıdır. Arama optimizasyonu bakımından kullanılan kelimeler SEO uyumlu olursa ürüne ulaşmak daha kolay olacaktır.

8) E-ticaret Sitesi Tablo Özelliği

E-ticaret sitesinde yer alan ürün detayları bölümünde tablo özelliğinin konulması gerekmektedir. Müşteri kitlesine ürün ile ilgili daha çok fikir sunmak adına tablo yer almaktadır. Bu tablo özelliği çeşitli farklılıklar da olabilir. Örneğin giysi ürünleri ile ilgili beden tablosunun ürün içeriğinde yer alması örnek verilebilmektedir. Aynı zamanda ürünün boyutlarını içeren bir tablo özelliği de ürün detayları kısmında yer almalıdır.

9) E-ticaret Sitesinde Kılavuz Özelliği

E-ticaret sitesinde ürün detayları kısmında kimi ürünler için kılavuz konulması gerekebilmektedir. Bu sebeple demonte olacak ürün çeşitlerinin detay kısmında gerekli talimat içeren bilgiler ve kılavuz seçenekleri olmalıdır. Görsel olarak da sunumu mümkün olan kılavuzlar ürünlerin kurulumu hakkında detaylı bilgi vermelidirler.

10) E-ticaret Sitesinde Sunulan Ürün Çeşitliliği Özelliği

Bir müşterinin e-ticaret sitesinde beğendiği ürünün farklı tarzda ve şekilde imal edilmiş olan ürünü almak isteyebilir. Bu yüzden müşteri kitlesini düşünerek geniş bir ürün çeşitliliği sunulması gerekmektedir. Peki ürün portföyünde bu çeşitlilik nasıl sağlanabilir? Online mağazada sergilenen ürünlerin boyutu, aksesuarı, renk kullanımı ya da çeşitli kumaş türlerinden imal edilmiş olması gibi unsurlar ürün çeşitliliğini arttırabilmektedir.

11) E-ticaret Sitesinde CTA Butonlarının Özelliği

İngilizce manası Call to Action olan harekete geçirici mesaj butonu e-ticaret sitelerinde sıklıkla kullanılan bir araç haline gelmiştir. Peki CTA butonları ne işe yaramaktadır? E-ticaret sitelerinin ana sayfasında ya da seçilen ürünlerin sayfasında sepet ekle butonu bulunmaktadır. Müşteriye ürünü satma çağrısı yapan bu terim ile satış değerlerini yükseltmeyi hedefler. Sepete ekle tabirinin yanı sıra satın al gibi birçok harekete geçirici butonlar e-ticaret sitesi üzerinde kullanılmalıdır. 

Doğru renk ve boyut seçeneklerinin CTA butonu için seçilmesi ürün satışlarında etkili olmaktadır. Örneğin yeşil ya da turuncu renkteki CTA butonları daha sık tercih edilmektedir.

12) E-ticaret Sitesinde Yer Alan Kullanıcı Yorumları

E-ticaret sitesine sahip online mağazalarda özellikle müşteri kitlesinin dikkatini çeken faktör kullanıcı deneyimleridir. Bu ürünü kaç kişi yorumlamış? Kaç yıldızı bulunmaktadır? Yorumlar iyi mi kötü mü? Gibi sorulara cevap olması açısından yorum köşesinin e-ticaret sitelerinde bulunması gerekmektedir. Aynı zamanda tüketici gruplarına aldıkları ürün ile ilgili fikir beyanı sunulmasına izin verilmesi o firmaya olan güveni arttıracaktır.

E-ticaret Sitesinde Bulunan Ürün Detay Sayfasında Yapılan Hatalar Nelerdir?

E-ticaret sitesinin ürün detayları kısmında yapılan bazı hatalar bulunmaktadır. Bu hatalar ürün açıklama kısmının eksik yazılması, ürünlerin ayrıntılı bir şekilde yazıldığı sayfa alanını hafife almak, yanıltıcı güven içermeyen içeriklerin yer alması, ürün ile ilgili görsellerin kalitesiz ve boyut olarak küçük olması, ürünlerin iadesini almamak, sayfa hızının düşük olması gibi birçok etken satış değerlerini düşürmektedir.

Bu unsurların yanı sıra ürün başlık kısmına özen vermemek, teknik altyapı ve yazılımın yetersiz olması, SEO uyumlu içerik üretememe, kullanıcı deneyimini paylaşması adına açılan yorum köşesinin olmaması, müşteri hizmetleri desteğinin verilmemesi, kargo ücreti bilgisinin sunulmaması, yanlış fiyatlandırma ve gizli maliyet sorunlarının çıkması yapılan hatalar arasına girmektedir.

E-ticaret Sitesinde Bulunan Ürün Detay Sayfası ile İlgili İpuçları Nelerdir?

  • E-ticaret ile sağlam bir kazanç elde etmenin yolu ürünler hakkında dikkat çekici paylaşımlar yapmaktır. Örneğin son 3 ürün kaldı ya da bu ürün stoklar ile sınırlıdır gibi ibarelerin kullanılması müşterilerin satın alma eğilimlerini arttırmaktadır.
  • Sanal mağazada yer alan ürünleri sosyal medya aracılığı ile paylaşmak birçok kitlenizi uygulamaya çekmek demektir. Bu sebeple online alışveriş yapan birinin sevdiği ya da satın aldığı ürünü sosyal medya ortamında paylaşmasına olanak tanınmalıdır.
  • Ürün sayfasında yer alan bilgilerin mobil versiyonlar ile uyumlu olması gerekmektedir.
  • Tüketici gruplarına almak istedikleri ürün ile ilgili seçmek istediği adet miktarı konulmalıdır.

E-ticaret Sitesinin Ödeme Sayfasında Bulunması Gereken Özellikler Nelerdir?

E-ticaret sitesinde online alışveriş yapma aşamalarından biri olan ödeme işlemi, tüketici gruplarının önem verdiği bir konudur. Çünkü siparişin tamamlanmasına ramak kala ödeme yöntemlerinde oluşan bir eksiklik nedeni ile tüketici vazgeçebilmektedir. Bunun yanı sıra sepet kısmında ürün varken sayfadan çıkılması esnasında sepet terk edildiği için var olan ürünler giderse tüketici ürünleri almak istemeyecektir.

Bu sebeple ödeme süreçlerinin eksiksiz tamamlanabilmesi ve müşteri memnuniyetinin korunması açısından bu aşamaya azami önem gösterilmelidir. Ödeme sayfasında bulunması gereken özellikler sadelik, mesafeli satış sözleşmesi, ödeme güvenliği, sanal poslar, kullanıcı bilgileri, üye olmadan ödeme imkanı, ücretlerin netliği, kargo bilgisi, ödeme çeşitliliği, iade ve değişim gibi unsurların olması gerekmektedir.

1) E-ticaret Sitesinde Sadelik Özelliği

Ürünü almaya karar veren potansiyel müşteriler ödeme sayfasına yönlendirilmektedir. Ürün tanıtımı bilgilerinin yer aldığı gereksiz ayrıntılar sunulmadan ödeme sayfası sade ve işlevsel olmalıdır. E-ticaret sitelerinin ödeme sayfasının sade olmasının amacı potansiyel müşteri gruplarının dikkatini dağıtmaya yönelik herhangi bir unsurun olmamasını sağlamaktır. Bu nedenle ödeme sisteminin kullanımı kolay ve pratik bir arayüze sahip olmalıdır. 

Bunun yanı sıra adres bilgilerinin olması, kart bilgilerinin yer alması, kişisel bilgiler alanının olması ve taksit seçenekleri ile ilgili çeşitli alternatiflerin sunulduğu bir alanın olması gerekmektedir. Yani kısacası sonuç odaklı unsurların ödeme sayfasına yer alması sepete eklenen ürünleri satışa çevirecektir.

2) E-ticaret Sitesinde Ödeme Güvenliği Özelliği

E-ticaret sitesinde yer alan ödeme sayfasında güvenlik açısından dikkat edilen faktörlerden biri de ödeme güvenliği özelliğinin olup olmamasıdır. Bu sebeple online alışveriş yapan müşteri kitlesinin ödeme güvenliği açısından beklentisini karşılamak için 3D Secure uygulaması ile SSL sertifikası uygulamalarının kullanılması gerekmektedir. Milletlerarası online ödeme sistemi ile çalışan güvenlik protokolü manasına gelen SSL sertifikası uygulamasının önemli işlevleri bulunmaktadır.

Bu işlevler, kullanıcı bilgileri, kart bilgileri, şifreler ve ilgili bilgiler depolanma işleminden geçerek bankaya aktarılmaktadır. 3D Secure uygulamasının işleyiş biçimi ise akıllı telefonlara gönderilen kod sayesinde ödeme işlemleri güvenli bir şekilde tamamlanmaktadır. Ödeme sisteminde uygulanan bu özelliklerin görsel bir biçimde sisteme yansıtılması yararlı olacaktır.

3) E-ticaret Sitesinde Mesafeli Satış Sözleşmesi Özelliği

E-ticaret sitesinin ödeme işlemleri aşamasında olması gereken önemli özelliklerden biri olan mesafeli satış sözleşmesi ile tüketici gruplarının hakkı korunmaktadır. Mesafeli satış sözleşmesi kapsamında yer alan kullanıcı haklarının yanı sıra e-ticaret sitesinin de yükümlülükleri yer almaktadır. 

Tüketici grupları tarafından talep edilen siparişin tamamlanması için ödeme aşamasında karşılaşılan mesafeli satış sözleşmesinin onaylanması bir zorunluluk haline gelmiştir. Aynı zamanda e-ticaret firmasının da mesafeli satış sözleşmesini potansiyel müşteri gruplarına sunması zaruri bir durumdur.

4) E-ticaret Sitesine Üye Olmadan Ödeme Özelliğinin Getirilmesi 

Birçok e-ticaret sitesinde üyelerin yer aldığı bir sistem bulunmaktadır. Üyelere farklı türde fayda sağlayacak unsurlar sunulsa da bazı tüketici grupları üye olmak istemezler. İşte bu sebepten ötürü potansiyel müşteri gruplarına üye olmadan da online alışveriş yapma imkanı sunulmalıdır.

5) E-ticaret Sitesinde Ücretlerin Net Olma Özelliği

E-ticaret sitelerinde yer alan ödeme kısmında fiyatlandırılmış her şey ile ilgili bilgilerin net olması azami önem taşımaktadır. Ücretleri net olması gereken faktörler ürünün fiyatı, KDV oranı, kargo ücreti, KDV ücreti, ürün ile ilgili ek özellikler ya da hizmet bedelinin doğru ve net bir şekilde yansıtılması gerekmektedir. Potansiyel tüketici gruplarına, ücret tutarlarının hem fatura üzerinde hem de ödeme işlemleri esnasında sistemde net bir şekilde görünmesi sağlanmalıdır.

6) E-ticaret Sitesinde Kullanıcı Bilgilerinin Yer Alması Özelliği

E-ticaret sitelerinde ödeme işlemlerinin en başında ve üyelik işlemleri sırasında kullanıcı bilgilerinin girilmesi istenmektedir. Tüketici gruplarından istenen kullanıcı bilgileri adres, kişisel bilgiler, telefon numarası, ad, soyad, il ve ilçe seçimi gibi unsurları kapsamaktadır.

7) E-ticaret Sitesinde Kargo Bilgisinin Yer Alması Özelliği

Ödeme işlemlerinin tamamlanmasından sonraki süreçte kargonun gelmesi ve siparişi teslim etmesi gelmektedir. Ürüne ait teslimat bilgileri ve kargo gecikmesi gibi durumlarda tüketici grupları aynı kargo şirketini seçmek istemezler. Bu nedenle e-ticaret firması ile anlaşmalı birden fazla kargo şirketi ile işbirliği içinde olmanız gerekmektedir. Bazı potansiyel müşteri grupları ise kendi konumuna yakın kargo şirketini seçerek şubeden teslim almak isteyebilmektedirler.

8) E-ticaret Sitesinde Yer Alan Sanal Pos’ların Özelliği

Satın almak istediği ürün ile ilgili ayrıcalıklardan yararlanmak isteyen tüketici grupları çeşitli sanal POS’ların özelliğinden yararlanmak istemektedirler. Bankalar aracılığı ile yapılan sanal POS anlaşmaları potansiyel müşteri kitlenize bazı ayrıcalıklar sunmaktadır.

Bu ayrıcalıklar kredi kartı ile ödemede taksit seçeneğinin kullanılması ya da taksit işlemi ile ödeme üzerinden komisyon alınmaması gibi avantajlar sunulabilmektedir. Bu nedenle birçok banka ile yapacağınız sanal POS anlaşmaları potansiyel tüketici gruplarının daha fazla online alışveriş yapma eğilimini arttırmış olacaksınız.

9) E-ticaret Sitesinde Yer Alan Ödeme Çeşitlerinin Özelliği

E-ticaret satışlarında doğrudan etkisi olan ödeme çeşitliliğinin olması tüketici grupları yönünden olumlu yansımaktadır. Bu nedenle tek bir ödeme seçeneği değil de birden fazla ödeme imkanı sunmak potansiyel müşteriler tarafından tercih edilme oranınızı arttıracaktır. E-ticaret sitelerinde sunulacak ödeme çeşitleri havale yöntemi, kapıda ödeme imkanı, kredi kartı veya banka kartı ile ödeme, EFT işlemi ile ödeme, dijital para ile ödeme ve dijital cüzdan ile ödeme seçenekleri sunulmuştur. 

10) E-ticaret Sitesinde İade ve Değişim Özelliği

Yasal bir zorunluluk haline gelen iade ve değişim sürecinin amacı müşterilerin haklarını korumaktır. E-ticaret sitelerinde özellikle belirtilen iade işleminin ve değişim işlemlerinin ödeme işlemi esnasında geçmesi güven veren bir duruş olduğu için potansiyel müşterileriniz açısından artı bir puan olacaktır. Aynı zamanda detaylı olarak ayrı bir başlıkta iade ve değişim işlemlerinin nasıl gerçekleştiği ile ilgili bilgilerin verilmesi gerekmektedir.

E-ticaret Sitesinin Ödeme Sayfası ile İlgili İpuçları Nelerdir?

Ödeme işlemleri kısmında potansiyel müşterilerinize hediye çeki ya da indirimli kupon sunmak etkili bir yöntem olacaktır. Ayrıca belirlenmiş tutarlarda geçilen miktarların karşılığında indirim kuponları ya da hediye çekleri sunulabilmektedir.

  • Tüketici gruplarının ödeme işlemini yapmayacak fotoğraf, görsel, video, çeşitli ürün ya da bağlantıların yer almaması gerekmektedir. Bunun yanı sıra sade bir konsept ile ödeme işlemi sayfası tasarlanmalıdır.
  • E-ticaret sitelerinde önemli bir konu olan mobil versiyon ödeme işlemleri sayfası içinde aynı derecede azami önem taşımaktadır. Ödeme sayfası doğru bir şekilde boyutlandırılmış olup güvenli ve kullanım kolaylığı açısından pratik olmalıdır.
  • Ödeme işlemlerinin yapılacağı sayfanın yazılım ve algortima yapısı güçlü olmalıdır.
  • Ödeme işlemlerinin bitiminden sonra ilgili kullanıcıya gerekli sipariş bilgileri aktarılmalı ve sistem üzerinden kargosunun takibini yapabilmesine olanak tanınmalıdır.
  • Ödeme işlemleri esnasında sayfada herhangi bir hataya mahal vermeksizin önceden sağlam altyapı çalışmaları ile gerekli tedbirler alınmalıdır.

E-ticaret iş fırsatları 

Günümüzde bu kategoride çok sayıda talebin oluşması ile iş fırsatları da doğmaktadır, deneyim kesinlikle önemli, iyi bir tecrübe ve kalifiye çalışma ile alamayacağınız iş yok. şimdi e-ticaret iş fırsatları için göz atmak isterseni tıklayabilirsiniz.

LÜTFEN SİLMEYİNİZ! Bu formatın dışarsında kalan içeriklerinizi bu alan üzerinden düzenleyebilirsiniz.

E ticaret sitesi oluşturmak veya daha fazlasını öğrenmek isterseniz uzman ekibimizle sizlere destek vermeye hazırız.

LÜTFEN SİLMEYİNİZ! Bu formatın dışarsında kalan içeriklerinizi bu alan üzerinden düzenleyebilirsiniz.

Serdar GÜRSOY

Sektördeki 10+ yıllık tecrübesi ile yenilikçi ve akışı değiştiren fikirlerle ticareti arttırıcı bazda pazarlama çözümleri üreten Dijital Stratejist.

Vayes Blog'a yeni içerik eklendiğinde ilk siz haberdar olun!

BÜLTEN ÜYELİĞİ

Instagram'da en verimli etkileşim alacağınız saatler, sabah 07:00 - 09:00 ve akşam 19:00 ile 24:00 arasıdır. İnsanlar ilk uyandığında Instagram'a bakar. İşten gelip dinlendikten sonra da aktif olarak sosyal medyayı kullanır.