Özellikle 2000 yılından sonra internet kullanımının yaygınlaşması ve sosyal ağların artmasıyla sık duyar hale geldiğimiz dijital pazarlama, dijital kanalları kullanan bir pazarlama yöntemidir.
Biraz daha derinleştirirsek; marka bilinirliğini arttırmak, verilen hizmeti ya da üretilen ürünü tanıtmak ve satışları arttırmak amacıyla internet, mobil ve bunun gibi interaktif platformları dönüşüm odaklı olarak kullanmaktır.
Peki şimdiye kadar dijital dünyada varlık göstermediyseniz nereden başlayacaksınız?
1. Hedefinizi belirleyin.
Markanızı tanımlayın ve neyi başarmak istediğinize karar verin. Hedef belirlemek sizlere takip edebileceğiniz bir yön ve net bir yol sunacaktır. Hedefinize ulaşmayı sağlayacak farklı dijital fırsatları öncelik sırasına koyun ve dijital dünyada varlığınızı duyurun.
2.İnternetteki varlığınızı seçin.
En bilinen yolu web sitesi kurmaktır. Elbette tek yolu da değil. Dijital varlığınızı oluştururken sosyal medyayı da kullanabilirsiniz.
Günümüzde tüm tüketiciler web sitelerine ek olarak Facebook, Twitter, Instagram gibi çeşitli sosyal ağları kullanıyor. Unutmayın ki oluşturduğunuz sayfa nerede olursa olsun içerikleriniz ziyaretçilere yönelik olmalıdır.
Hatta zaman zaman ziyaretçilerinizden görüş belirtmelerini isteyerek şirketinizin tüketiciler gözünde nasıl bir imaja sahip olduğunu görebilir ve marka mesajınızı daha etkili bir şekilde iletmek için ne yapmanız gerektiği konusunda farklı bakış açısı kazanabilirsiniz.
3.Rakiplerinizin Arasından Sıyrılın.
Rakiplerinizin ürün ve hizmetleri için arama motorunda hangi sırada yer aldığını, web sitesinde hangi anahtar kelimeleri kullandığını, sosyal medya hesaplarında hangi mesajları kullandığını araştırın.
Bu doğrultuda neleri daha iyi yapabileceğinizi, değiştirebileceğinizi ve iyileştirebileceğinizi analiz edin. Sizi rakiplerinizden farklı kılan şeyleri öne çıkarın.
4.Pazarlama stratejinizi geliştirin.
İzleyebileceğiniz birçok yol var ve hangisini izlemeniz gerektiğini tahmin etmeniz zor olabilir. Yatırım dönüşümünü sağlayacak yolu bulup ilerlemek daha doğru olacaktır. Tüm bunlardan önce web sitenizi arama motoruna optimize ettiğinizden ve ziyaretçilerinize kolay kullanımlı ulaşılabilirlik sunduğunuzdan emin olun.
a. İçerik Oluşturma
Dijital dünyada içerik çok önemlidir. İçerikleriniz eğlendirmeli, ilham vermeli, eğitmeli ve ikna etmelidir. İçerik oluştururken her zaman hedef kitlenizi aklınızda bulundurun ve onlara sunabileceklerinize odaklanın.
İçeriğinizi onların gözünden okuyun ve satış konusunda aşırıya kaçmayın. Ziyaretçilerinizi harekete geçirecek mesajlar vermekten de çekinmeyin. Unutmayın Google’ın web sitenize trafik sağlamasının ve değerli kılmasının tek yolu benzersiz içeriklerdir.
Kısa bir ipucu, marka ve işletmeniz için bir tarz oluşturursanız okurlarınız sizi bununla hemen ilişkilendirecektir. Bunun için yazı stilinizin tutarlı olduğundan emin olun.
b. İçerik Pazarlama
Öncelikle küçük bir hatırlatma, içerik pazarlaması ürün satışı yaptırmaz, hedef kitlenizin ilgisini marka ve ürünlerinize çekerek satın alma davranışını doğal bir şekilde gerçekleştirmesine yardımcı olur. Bunun için kullanabileceğiniz tüm kanalları göz önünde bulundurarak içeriklerinizin görünürlüğünü arttırmanız gerekir.
SEO çalışmaları yaparak hedef kitlenizin markanıza ulaşmasını kolaylaştırabilir ve doğru dijital araçlar kullanarak verimlilik ve etkinlik analizleri yapabilirsiniz. Ücretli tanıtım çalışmaları doğru bir şekilde yapılırsa etkili olabilir. Bu seçenek biraz maliyetli gelebilir fakat tıklama başı ödeme(CPC) ve eylem başı maliyet (CPA) çevrimiçi platformlarda sıkça tercih edilir.
İçeriklerinizi sadece bir blog ve web sitesinde yayınlamanız yetmez. Bunun yanında sosyal medyanın gücünden faydalanmanız doğru bir karar olacaktır. Yine çeşitli sosyal ağlarda yaptığınız paylaşımları ücreli ya da ücretsiz olarak öne çıkarabilirsiniz.
c. E-posta Pazarlaması
Bu yöntemle yeni müşterilere ulaşamazsınız. Fakat potansiyel müşterilerinizle aranızdaki sadakati arttırabilmek ve elinizdeki müşterileri tutabilmek için etkili bir yöntemdir.
Belirli kitleye yaptığınız bu hedefli gönderim ile ürün tanıtımı yapabilir, müşterilerinizi bilgilendirebilir ve kutlama mesajlarınızı iletebilirsiniz. Etkiyi arttırmak için eposta konu başlığı ve içeriğinizle müşterilerinizin dikkatini çekmeyi başarmanız gerekir.
d. Yerel Pazarlama
Küçük ve yerel bir işletmeniz olduğunu varsayalım. Dijital varlığınızı oluşturmak için yerel işletme girişlerini kullanabilirsiniz. Bunun için Google My Business ve Yandex Rehber gibi ürünlerden yararlanabilirsiniz.
Bu tür dizinler işletmenize, açıklamalar, yorumlar, haritalar ve resimler gibi ayrıntılar yayınlama imkanı sağlar. Bu sayede işletmenize yakın belirlediğiniz lokasyonda sizinle eşleşen anahtar kelimeler ile arama yapıldığında doğru zamanda ve ihtiyaç anında tüketicinin karşısına çıkabilirsiniz.
e. Promosyonlar
Kullanıcıyı harekete geçiren kampanya ve promosyonlar oldukça caziptir. Hem genel hem kişiye özel promosyonlar ziyaretçilerinizin satın alma işlemini kolaylaştıracaktır. Nasıl bir kampanya, hangi zamanda, hangi hedef kitlede, hangi ürünlerle olmalı sorularına cevap bulduğunuzda başarılı olacaktır.
Bu kampanyalar aynı zamanda marka bilinirliği oluşturmanıza yardım ederek içeriklerinizin firma ile ilgili güvenilir kaynaklarda yer almasını sağlayacaktır. Başka web sitelerinden sitenize verilen bağlantılar SEO konusunda size büyük katkısı olacaktır.
Toparlayacak olursak web, mobil platformlar ve sosyal medya olmak üzere çeşitli seçenekler arasında nereden başlamak istediğinize ve nereye ulaşmak istediğinize karar verin. Kapsam birincil hedefiniz olmalı. Dijital pazarlama tüm işletmeler için gerekli olsa da kısıtlı zaman ve küçük işletmeler için karmaşık olabiliyor.
Dijital varlığınızın teknik ve reklam özellikleriyle kendiniz mi ilgileneceksiniz ya da yardım mı alacaksınız buna karar vermelisiniz. Gerçekçi bir bütçe ve zaman planlaması yapıp buna sıkı bir şekilde uymalısınız.
Daha sonra hedef kitlenizin ihtiyaçları ve beklentileri üzerine yoğunlaşmalısınız. Hedef kitlenizin ilgisini çeken anlaşılır harekete geçirici içerikler üretmelisiniz. Sizin için en uygun pazarlama stratejisi karar verip uygulamaya koyulmalısınız.