UX Tasarımında Yaratıcılığın Rolü Nedir?

Ocak 29, 2019 -

Müşteriniz için yeni bir uygulama için arayüz tasarlayan bir proje üzerinde çalışıyorsunuz. Yeni ürünle ilgili çok sayıda toplantı yapıldı ve şimdi bir tasarım taslağı ve prototipleme üzerinde çalışmaya başlamanın zamanı geldi.

Oluşturmak üzere olduğunuz ekranlar, sayfalar ve formlar, birçok oyuncunun - pazarlama departmanının, geliştiricilerin, iş sahibinin istek ve kısıtlamalarına uymak zorundadır. Arayüz üzerinde çalışırken bazı sorular oluşmaya başlar:

“Bu tasarımla ne kadar yaratıcı olmam / beklenmem gerekiyor? Benim rolüm başkasının bulduğu vizyonu uygulamak mı? Fikirleri ve kısıtlamaları alıp kendi vizyonumu yaratmalı mıyım? Bana verilen fikirlerden ne kadar kurtulabilirim?”

Projedeki ana bağlantınızla konuşuyorsunuz ve şöyle diyor:

“Bunun için git, yaratıcı ol. Bakalım ne buldun?’’

Özgür bir el verileceği için heyecanlısın, ama şimdi UX tasarımında yaratıcı olmanın ne anlama geldiğini ve “yaratıcı olmak” hakkında ne düşünüyorsun? Yaratıcılık sadece açabileceğiniz bir şey mi? Gittiğiniz bir işlem mi? Bazı insanlar sadece yaratıcı mı, diğerleri değil mi? Ve eğer öyleyse, hanginiz?

Hadi keşfedelim.

Yaratıcılık Nedir?

Yaratıcılık birçok insan için çok şey ifade edebilir. En yararlı bulduğum tanım şudur:

“Yaratıcılık, orijinal ve değerli sonuçlarla sonuçlanan bir süreçtir.”

Bu tanımın birkaç çıkarımı vardır:

İşlem

Birinin yaratıcı olup olmadığını tanımlayan son sonuç değildir. Yaratıcı olmak için varsayım, belirli bir işlemi takip etmiş olmanızdır. İşlemi bu yazıda biraz sonra tartışacağız.

Sonuçlar 

Süreç önemli olmasına rağmen, tek başına işlem yeterli değildir. Yaratıcılık iddia etmek için, işlemin sonunda bir şeye sahip olmalısınız. Bir sonucun olmalı.

Özgün ve Değerli

Süreç sonunda elde ettiğiniz sonuç, benzersiz olmalı ve birisi için değerli olmalıdır. Peki bu yaratıcı süreç nedir? Hangi sürecin yaratıcılığa yol açacağını bilmek için, öncelikle beynin sorunları çözme veya yeni fikirler üretme yolunda nasıl çalıştığını anlamanız gerekir.

Yaratıcılık Beyin Bilimi

Yaratıcılığa dair popüler bir fikir, yaratıcılığın “sağ beyin” de gerçekleşmesidir. Bu aslında doğru değil. İnsanlar yaratıcı olurken beyinde ne olduğu konusunda yeni ve ilginç bir araştırma var.

Beynin hem sol hem de sağ yarısı yaratıcılıkla ilgilenir. Aslında, beynin yaratıcılığın gerçekleştiği bir alan yoktur. Bunun yerine, yaratıcılıkla ilgili üç beyin “ağı” vardır. Ağ, birlikte çalışan beynin farklı bölümlerinden oluşan bir koleksiyondur.

Yönetici Dikkat Ağı

İcra Dikkat Ağ Eğer bir problemi belirleme ve çözme veya ilgili yaratıcı olmak gerekenleri karar odaklandık zaman beyin aktivitesi anlamına gelir.

“Bu formu tasarlamanın en iyi yolu, yalnızca varsayılan seçimleri isteyen kişilerin dikkatini dağıtmamak, ancak birileri de istisnalardan birine ihtiyaç duyduğunda, formu doldurmak için ihtiyaç duydukları şeyi bulabilmeleri için?”

Ekranınıza baktığınızda ve yukarıdakileri düşündüğünüzde Yönetici Dikkat Ağı'nı kullanıyorsunuzdur. Çözmek istediğiniz soruna veya üzerinde çalışmak istediğiniz yaratıcı fikre odaklandığınızda, işe yarayan bir sonraki ağa Imagination Network denir.

Hayal Gücü Ağı

Hayal Ağı çoğunlukla bilinçsiz bir şekilde çalışır. Bilginizi ve hatıralarınızı gözden geçirir ve daha sonra yönetici dikkat ağıyla yaratma niyeti ayarladığınız şeyi oluşturmanın olası yollarını içeren simülasyonlar çalıştırır.

Salience Ağı

Son olarak Salience Ağı var. Bu aynı zamanda büyük ölçüde bilinçdışı bir süreçtir. Salience Ağı içinde etkinliklerini izler Hayal Ağı ve dışarı almak ve bilinçli farkındalık getirmek için karar verir. Bu, “Ah-ha!” Anınız olduğunda ve kendinize “Ah, biliyorum, deneyebilirim…” demeniz gerekir.

Scott Barry Kaufman 'a göre, bu üç ağlar (hep birlikte çalışma) beynimiz normalde (sanat, müzik, ekranlar, yazı, vb) sorunları çözmek veya yaratmak için çalışmak nasıl.

Yaratıcılığınızı Çalıştırmak

Beynin çalışma şekli göz önüne alındığında daha yaratıcı olmasına yardımcı olabilecek yapabileceğiniz şeyler var. İşte sağduyu gibi gelebilecek, ancak aslında sağduyudan daha ileri giden dört pratik fikirlerin bir listesi. Aslında, üç ağla çalışmanıza yardımcı oluyorlar.

1- Niyetinizi Açıkça Belirtin

Çözmek istediğiniz bir sorun mu yoksa üzerinde çalışmak istediğiniz yaratıcı bir fikir mi, tam olarak üzerinde çalıştığınız şeyi yazın ve / veya yazın. Örneğin:

  • İnsanların ihtiyaç duyduklarını kolayca bulabilmeleri için bu ekrandaki verileri nasıl organize etmeliyim?
  • Bu gezinti çubuğundaki gezdirici için kullanılacak iyi renk ne olabilir?
  • Bu tasarımın kavramsal modelinin açık olması için düşünmem gereken bir konteyner nesnesi var mı?
  • Bu verileri yalnızca tabloda görüntülemek yerine görsel olarak göstermenin bir yolu var mı?

Ne hakkında yaratıcı olmak istediğinizi açıkça belirterek Yönetici İdare Ağı'nı etkin bir şekilde kullanırsınız.

2- Mola Verin

Niyetinizi açıkça belirttiniz ve Hayal Gücü Ağı çalışmaya hazır. Yapmanız gereken bir sonraki şey, bu sorudan / meseleden biraz zaman ayırmak. Aslında, yoğun zihinsel faaliyetlerden biraz zaman ayırmalısınız.

Sizin ise İcra Dikkat Ağ sürekli sonra devreye girer sizin için zor olduğunu Hayal Ağı işini yapmak için. Mümkünse, çok düşünmeyi gerektirmeyen bir şey yapın. Öğle yemeğine gidin, yürüyüşe çıkın, bazı telefon görüşmeleri yapın; beynini serbest bırakacak her şey iyi bir fikirdir. İdeal olarak, aslında biraz kestirirsiniz ya da gece uyumak istersiniz.

3- Ah-Ha nızı Kaydedin! Fikirler

Kişisel salience Ağ sonunda bilinçli beyne fikirleri göndermeye başlar ve hazır olmak gerekir. İlham istediğiniz zaman gelebilir, bu yüzden hazır olduğunuzdan emin olun. Gittiğiniz her yerde bir kalemi ve kâğıdı elinizde tutun veya ses kayıt uygulamanızla kolayca erişebileceğiniz bir telefonu yanınıza alın.

Duşunuzda tutmak için satın alabileceğiniz su geçirmez kâğıt ve kalemler bile var (yaparım). Bir fikrin olduğunda, yaz. İyi fikirlerin tekrar ortaya çıkacağını varsaymayın. Göründüklerinde onları yakalayın.

4- Üst Düzey ve Detay Arasındaki Geçiş

Araştırmalar, yaratıcı bir kişinin özelliklerinden birinin, yüksek seviyeden ayrıntıya kadar yakınlaştırma ve uzaklaştırma yetenekleri olduğunu göstermektedir. Bunu UX Tasarımcıları için de doğru buldum.

Bildiğim en iyi ve en yaratıcı UX Tasarımcıları bir tasarım hakkında kavramsal bir düzeyde düşünebilir ve daha sonra bir sonraki anda detay ekran seviyesini çizmeye başlayabilir. Sonra çizdikleri şeyin üst düzey anlamını düşünürler ve daha sonra ayrıntı seviyesine geri çekerler.

Bunu yapmaya alışkın değilseniz, pratik yapın. Diyelim ki bir saat boyunca bir tasarım üzerinde çalışacaksınız. On dakika boyunca bir zamanlayıcı ayarlayın ve eldeki problemi / çözümü düşünün ve yüksek seviyede düşünmeye başlayın.

On dakika dolduğunda, düşündüğünüzün ayrıntılı bir kısmının detayını çizin. On dakika sonra, detaylar üzerinde çalışmayı bırakın ve geri çekin ve ne üzerinde çalıştığınızı daha büyük yapıya nasıl uyduğunu düşünün.

Her on dakikada bir ileri geri gidin. Bu şekilde çalışmaya alışkın değilseniz, başlangıçta zor olabilir, ancak deneyin ve yaratıcılığınıza gerçekten yardımcı olduğunu bulup bulmadığınızı görün.

Bazı UX tasarımcılarıyla konuştum, bunun düzensiz olduğu veya önceden yeterli düzeyde üst düzey çalışma yapmadıkları anlamına geldiğini düşünüyorum. Önceden üst düzey çalışma çok önemli olabilir, ancak yaratıcı tasarım sürecinde kendinize üst seviyeden ayrıntılara yakınlaştırma özgürlüğü vermeniz gerekir.

Bazı tasarımcılar, tasarımın “doğru” yolunun, büyük süreçten (makro tasarım) mikro seviyeye geçerek, adım adım tasarım sürecinden geçmek olduğunu düşünüyor. Ancak en iyi tasarımlar, ihtiyaç duyduğunuz kadar makro ve mikro arasında ileri ve geri gitmenizi sağlayanlardır.

İleri düzeyde makro görünümünden düşük seviye mikro görünüme geçiş yapma alıştırması yapın. Uygulama, makro ve mikro arasındaki ilişkileri görmenize yardımcı olacak ve tasarımcı olarak gelişmenize yardımcı olacaktır.

Yaratıcı bir Zihniyetin Teşvik Edilmesi

Yaratıcı bir zihniyeti teşvik etmek için iki fikir daha:

1- Bir İşlemi Takip Etmenin Yaratıcı Olmadığını Düşünmeyin

İyi bir süreç yaratıcı olmanıza yardımcı olur. İyi bir süreç ayrıntılarla ilgilenir, bir şeyleri düşünmenize yardımcı olur ve niyetinizi belirlemenize yardımcı olur. Yaratıcı UX çalışanlarının çoğu bir süreci takip eder.

2- Kısıtlamalar Hakkında Endişelenmeyin

  1. Bazı insanlar kısıtlamalara sahip olmanın yaratıcı olamayacakları anlamına gelir. Araştırmalar, kısıtlamalar olduğunda insanların daha yaratıcı olduklarını göstermektedir. Bu konuda çok fazla araştırma var, ancak örnek bir çalışma, araştırmadan çıkan şu sonuçlardan biri olan Brent Rosso tarafından yapılan bir çalışma:

“Doğru ortamlarda doğru türde kısıtlamaları deneyimleyen ve kısıtlamalarda fırsat gören ekipler yaratıcı bir şekilde onlardan yararlandılar. Bu araştırmanın sonuçları, kısıtlamaların yaratıcılığı öldürdüğü varsayımına meydan okuyor; bunun yerine, onları kabul edip kucaklayabilecek ekipler için, kısıtlamada özgürlük olduğunu gösteriyor.” 
Tabii ki, çok sıkı bir şekilde kısıtlanmış olmak, yaratıcılığı boğabilir, ancak çoğu zaman sahip olduğumuz kısıtlamaları (kullanabileceğimiz ya da kullanamadığımız renkler, izlememiz gereken 

standartlar ve yönergeler, kullanmamız gereken fontlar, uyumlaştırmamız gereken teknolojiler prototipin ne zaman yapılması gerektiğiyle ilgili son tarihler) beyin ağlarını meşgul ettikleri için daha yaratıcı olmamıza yardımcı olabilir.

İcra Dikkat Ağı ile niyetinizi belirlerken, kısıtlarla yapılabilecek en iyi şey, onlarla çok açık olmaktır. Örneğin, bir uygulama için bir prototip bulmanız gerektiğini, ancak yalnızca üç gününüz olduğunu varsayalım. İcra Dikkat Ağı ile niyetinizi belirlediğinizde, sadece üç gününüz olduğunu açıkça hatırlatmayı unutmayın. Diğer kısıtlamaların kullanabileceğiniz veya kullanamayacağınız teknoloji, ekranın boyutu, sayfa veya ekran sayısı vb. İle ilgili olması gerekebilir.

Umarım bu fikirler sizin için biraz yaratıcılık yaratmıştır. Bir dahaki sefere yeni bir projeye başladığınızda, projenizin bir sonraki kısmı için bir niyet belirledikten sonra yürüyüşe çıkın ve yanınıza küçük bir kâğıt ve kalem alın. Bundan sonra olanlara hayran kalacaksınız.

Adobe XD aracı, hızlı ve akıcı bir UX tasarım süreci için tasarlanmıştır, çünkü fikirden prototipe daha hızlı gitmenize olanak tanır. Tasarım, prototip ve paylaşım - hepsi bir arada uygulamada. Behance'deki Adobe XD ile oluşturulmuş daha fazla ilham verici projeye göz atabilir ve ayrıca UX / UI tasarımına ilişkin en yeni trendler ve öngörüler hakkında güncel ve bilgilendirilmek için  bize ulaşabilirsiniz.

 

 

 

 

Etiketler
  • Web Tasarım

Serdar GÜRSOY

Sektördeki 10+ yıllık tecrübesi ile yenilikçi ve akışı değiştiren fikirlerle ticareti arttırıcı bazda pazarlama çözümleri üreten Dijital Stratejist.

Vayes Blog'a yeni içerik eklendiğinde ilk siz haberdar olun!

BÜLTEN ÜYELİĞİ

Adobe Kuler kullanarak birbiriyle uyumlu ve ahenkli renkleri seçmek çok kolaydır.