Tüm dünyada hemen hemen tüm insanlar her gün binlerce reklamla karşılaşıyor ve milyarlarca ürün ve hizmet alınıp satılıyor. Peki insanlar tüm bu alım kararlarını nasıl ve neye göre veriyor? Tabii ki bu konuda bir numaralı yardımcımız beynimiz.
Zaten pazarlamanın da ana konularından birisi insanların alım kararlarını etkilemektir. Bunun için tarih boyunca pazarlama araçları ve analiz yöntemleri geliştirilmiş ve insanların alım kararlarında etkileyici olmaya, daha basit bir anlatımla “daha kolay ve daha çok satmaya” çalışılmıştır.
Nöro pazarlama, tam da bu noktada ortaya çıkmış bir kavram. Aslında adında pazarlama olduğu için olsa gerek, ilk çağrıştırdığı şey bir pazarlama aracı olsa da, durum biraz farklı.
Nöro Pazarlama, pazarlama aracı değil, bu araçları belirlemek için kullanılan bir yöntem. Yani pazarlamacıların ana sorusuna (tüketiciyi satın almaya iten neden nedir) cevap arama yöntemidir.
Girişte de belirttiğimiz gibi her gün binlerce reklamla karşılaşıyoruz veya binlerce reklama “maruz kalıyoruz” da denilebilir.
Bu reklamlar beynimizin farklı bölümlerinde farklı farklı filtrelerden geçerek, birçok duygusal ve nörolojik hareketlenme yaratıyorlar ve satın alma kararlarımız bir şekilde, karşılaştığımız reklamların beynimizde yarattıkları bu etkilere bağlı olarak değişiyor.
İlk kez duyanlar için yeni ve dijitalleşme ile ortaya çıkmış bir kavram olduğu izlenimi verse de Nöro Pazarlama aslında oldukça eski bir kavram.
En bilinen örnekleri ise Coca Cola ve Pepsi arasındaki amansız pazarlama yarışında ortaya çıkıyor. Pepsi kör tadım testleri denilen testler gerçekleştiriyor ve sonucunda insanlar Pepsi’yi görmeden seçenekler arasında en lezzetli olarak seçiyorlar.
Tabii ki Pepsi bunu son derece etkili şekilde kullanıyor ve Coca Cola’dan daha lezzetli olduğunu öne sürdüğü kampanyalarla pazar liderliğini ele geçiriyor.
Yani insanların zihnindekini anlayarak, pazarlama yöntemlerini buna göre geliştiriyor. Tabii ki son yıllarda nöro pazarlamada da oldukça yol kat edildi ve daha doğru kampanyalar için tüketici beyninin en kuytu köşelerine kadar girildi. En yeni örneklerinden birisi ise ambalaj tasarımı konusunda Fritolay’in yaptığı testler sonucunda parlak paketlerden mat paketlere geçiş yapması gösterilebilir.
Sadece ikisinden bahsetmiş olsak da, bu konuda binlerce örnek bulunuyor. Günümüzde bu konuda çalışan bilim adamları, ayrıca bu çalışmaların sonuçlarından yararlanarak firmalara nöro pazarlama konusunda danışmanlık hizmeti veren nöro pazarlama ajansları ortaya çıkmış ve firmalar için çok önemli bir noktaya yerleşmiştir. Önemini kavramak için ise bize kilit bir soru yardımcı oluyor; “tüketicilerin ne düşündüğünü önceden bilerek, kampanyalarınızı buna göre hazırlamak istemez miydiniz?”