Büyüme süreci olan tüm işletmelerin merak ettiği konu olan büyüme hacking, girişimleri başlangıç dünyasının en popüler ve bu popülariteyle beraber en fazla kafa karışıklığına sebep olan konudur.
Konu hacking ve büyüme içerdiğinden dolayı kafaların karışması doğal olarak normaldir. Growth hacking nedir sorusunu yanıtlayabilmek için growth hacking’in temeli olan AARRR’dan sonra ilk bilinmesi gereken startup kavramının ne olduğudur.
İçindekiler
Y Combinator’un kurucu ortağı olan Paul Graham, Startup = Growth isimli makalesinde önce internet girişiminin tanımını, sonrasında ise internet girişimleri için büyüme sürecinin nasıl ve neden önemli olduğunu açıklıyor.
Paul Graham makalesinde açıkladığı gibi teknolojiyle çalışıyor olmak, yeni bir şirket kurmak ya da yatırım alıyor olmak sizi startup yapmıyor. Öncelikle büyük pazarlardaki problemleri, teknolojiyi kullanarak ölçeklenebilir yollarla çözebilmek Startup olabilmek için önemli bir adımdır.
Growth Hacking ayrı ayrı iki parça halinde incelenirse ilk olarak Growth bölümüne bakılması gerekir. Sosyal medya takipçi sayıları, internet sitesi trafiği gibi etkin büyüme metrikleriyle ilgisiz ve uzak konular Growth ile ilgili değildir.
Bir büyüme yolculuğunda bulunduğunuz nokta ve bu noktaya göre çözülmesi gereken büyüme problemlerini tespit etmek Growth kavramıyla anlaşılması gereken konudur.
Büyüme modelinden, büyümeyle ilgili çözüm bekleyen problemleri tespit etmek için büyüme modelinden faydalanılır.
Growth Hacking kavramının ikinci kısmı Hacking bölümü ise ilk kavrama göre daha farklıdır. Kaynakları ücretsiz ele geçirmek ya da yazılım korsanlığı Hacking ile ilgili değildir.
Standart metotlar yerine farklı yöntemler kullanılarak tespit edilen problemlere inovatif ve en etkili çözümleri üretir.
Bu iki tanım birleştiğinde “Growth Hacking Nedir?” sorusunu kolayca yanıtlıyor. Büyüme sürecinde karşılaşılan problemlerin tespiti ve bu problemlere uygun çözümler bulunmasıdır.
Growth Hacker Kimdir?
Growth hackerlar, yaratıcı ve düşük bütçeli stratejiler ile var olan müşterileri elde tutan, yeni müşteriler elde eden ve işi geliştirmeyi amaçlayan kişilerdir.
Bu kişilere bazen growth marketerlar da denilebilir. Pazarlamacılar dışındakiler de growth hacker olabilir. Hizmette ya da üründe yer alan herkes, mühendisler ve ürün müdürleri de dahil, growth hacker olabilirler. Meraklı olmak, analitik olmak ve sabit fikirli olmak growth hackerların ortak özellikleridir.
Growth hackerlar sadece işi geliştirmekle ilgili olan stratejilere odaklanır. Öncelik verdikleri inovatif büyüme stratejilerini ve hipotezlerini kurmaktır, daha sonra bu stratejileri test ederler.
Müşteri kazanım kanallarının nasıl saptanıldığını, başarının nasıl ölçüldüğünü, büyüme önceliklerinin nasıl kurulduğunu ve büyümenin nasıl ölçeklendirildiğini ideal bir growth hacker iyi bilir.
Growth Hacking Yapılır?
Peki growth hacking nasıl yapılır? Büyümenin neden istendiği ve büyüme için çeşitli yollar aramak her firmanın öncelikli olarak yapması gerekendir. Dave McClure’un “korsan hunisi” tekniğini birçok startup büyüme için kullanır. Adım adım growth hacking teknikleri, AARRR olarak kısaltılan temel kavramları içerir.
Adım Adım Growth Hacking Teknikleri
1.Acquisition (Potansiyel kullanıcı çekmek):
Ürünü ya da projeyi insanlara duyurmak ve ulaşmasını sağlamak ilk adımdır. Ürünü kullanacak insanları iyi tanıyor olmak, potansiyel kullanıcı yakalayabilmek için önemlidir.
Ürünün reklamı istekler göz ardı edilmeden yapılmalıdır. Nereden müşteri geldiğini ve hangi yollarla daha çok kişinin ziyaret ettiğini, farklı yerlerde ürününün reklamını yapıldığında tespit edilebilir.
Odaklanılması gereken nokta ise yapılan tespitlerle, hangi yollarla müşteri kazanıldığı bulunup bu yollara reklam verilme için istikrar sağlamak olmalıdır.
Böylece hem zamandan hem de bütçeden tasarruf yapılmış olunur. Örneğin, potansiyel kullanıcı çekmek için Apple, “sent from my iPhone” yazısını cihazlarından gönderilen maillere ekliyor.
2.Activation (Ürüne çekilen kullanıcıları aktifleştirmek):
Siteyi ziyaret etmesi için insanları ikna etmek ilk aşamaydı. Peki, sitede tutmak için hangi yolları kullanılmalıdır?
Hedef kitleyi sitede aktifleştirmek gerekiyor. Site içi linklemeler yapılabilir, video izletebilir ve insanlara site içinde yapılacak işlemler sunularak site içerisinde kalmaları sağlanabilir.
Yazıların ve görsellerin ilgi çekici olması da özen gösterilmesi gereken önemli detaylardır.
3.Retention (Kullanıcıları elde tutma, ürünlerin kullanımlarının tekrarlanması ):
Başarılı bir şekilde ilk iki adımı da gerçekleştirdikten sonra insanların siteye geri gelmesini sağlamak gerekiyor. Bilgilendirme mailleri ve bildirimler göndermek için siteyi ziyaret edenlerin e-postalarını almak gerekir.
Böylece insanların siteyi unutmasını daha çok güçleştirecektir. Örneğin Twitter, gündemdeki güncel konu başlıklarını bildirim olarak atıyor. LinkedIn, siteye giriş yapılmasını sağlamak için “profilini 5 kişi ziyaret etti” olarak bildirim gönderiyor.
4.Referral (Referanslar ile kullanıcı kazanma):
Şirketi referans veren insanlar arttıkça şirkete duyulan güven de çoğalacaktır. Bu nedenle insanların şirketi önermelerini sağlanmalıdır. Örneğin, kullanıcının her tavsiye ettiği kişiden karlı çıkabileceği etkinlikler ve uygulamalar yapılırsa tavsiye edilme oranı da artacaktır.
5.Revenue (Kullanıcılardan gelir elde etme):
Yapılan tüm bu çalışmaların paraya çevrilebilmesi, bütün girişimlerin kurulma amacındaki asıl etmendir. Ancak tamamen para üzerine kurulan bir girişimin büyüme hızı yavaşlar. Aynı zamanda diğer bir hata ise çok fazla odaklanmaktır.
Growth hacking temellerinden biri farkındalığı arttırmaktır. Unutulmamalıdır ki, asıl amaç ziyaretçi kazanmak, trafiği arttırmak, ziyaret edenleri kullanıcıya dönüştürmek ve bu kullanıcıları memnun müşteriler olarak elde tutmaktır.
Growth Hacking’de Başlarken Nelere Dikkat Etmeliyiz?
Burada, bir firmanın growth hacking’e başlarken nelere dikkat etmeliyiz sorusunun yanıtını anlatacağız. İlk olarak ortaya çıkan bir ürün olmalıdır.
Daha sonra insanların ürünü istediğinden ve ona ödeme yapmak istediklerinden emin olabilmek için test edilmelidir. Böylece anahtar müşteri portföyünü anlaşılabilecek ve büyüme pazarlama stratejileri sırasıyla hedeflenebilir.
Belirli aralıklarla ürün güncellenmeli ve müşterilerin geri bildirimleri alınmaya devam edilmelidir. Böylece doğru yolda olunup olunmadığı anlaşılabilir. Aynı zamanda ürünlerin pazarlanmaya devam edilmesi ve bu başarının gözlemlenmesi, büyüme teşviki için önemlidir. Etkili bir growth hacking için A/B testleri ve diğer optimizasyon dönüşüm tekniklerinin çok önemli olduğu unutulmamalıdır.
Growth Hacking Stratejileri
Genel olarak growth hacking stratejileri üç alanda incelenir: Ürün pazarlama, içerik pazarlama ve reklamcılıktır. İçerik pazarlama, ürün hakkında haber vermek için kullanılan taktiklere göre az maliyetli bir yol olabilir. İçerik pazarlama etkinlikleri:
- Blog oluşturarak kıymetli ve paylaşılabilir içerik yaratmak
- Konuk olarak blogger kullanmak
- Sosyal medya içeriği oluşturmak
- White paper ve e-kitap yazmak
- Podcast oluşturmak
- Web seminerleri düzenlemek
- Ödüllü yarışmalar düzenlemek
- Ürün değerlendirmeleri için bloggerlara ulaşmak
- İlgili reddit alt başlıklarına, gruplara ve forumlara katılmak
- Influencer pazarlamak
- Kullanıcılarla e-mail aracılığı ile güçlü etkileşimler kurmak
- İçerik görünürlüğünü ile SEO geliştirmek
- İlgili site ve pazarlarda listelenmek
Ürün pazarlama denilince akla ürünü daha çekici hale getirmek ve kullanıcı portföyü oluşturmak için stratejiler gelir.
Bunlar: Referanslar için hem yeni yayın hem de yönlendireni teşvik etmek, kullanıcı katılımını ödüllendirme sistemi ile teşvik etmek, oyunlaştırma sistemi ile daha fazla hale getirmek, "Kaçırma korkusu" oluşturmak için sadece davet edilenlerin katıldığı bir sistem kullanmak ve içerik pazarlama gibi büyüme stratejilerinin de bulunduğu yer pazarlama stratejileri içerir.
Aynı zamanda growht hackerları, sosyal reklamlar ve tıklama başı ödeme reklamcılığını işlerini desteklemek için kullanabilirsin.
Growht Hacking konusunda uzman destek isterseniz iletişimden bizlere ulaşabilirsiniz.