Markanızı ve ürünlerinizi tanıtmak için reklam panolarının ve gazete reklamlarının en etkili araç olduğu günler geride kaldı. Dijital pazarlama tüm işletmeler için bir gerekliliktir ve doğru stratejileri seçmek başarınız için anahtar olacaktır.
Bununla birlikte, dijital pazarlama söz konusu olduğunda masada pek çok seçenek var ve nereden başlayacağınızı bilmiyorsanız bu süreç sizin için oldukça stresli bir hal alabilir.
7 Maddede Dijital Pazarlama Stratejisi Nasıl Oluşturulur ?
Bu yazıda, kapsamlı olarak sıfırdan başlayıp bir dijital pazarlama stratejisinin nasıl oluşturulacağına ve seçtiğiniz belirli hedeflere ulaşmanıza yardımcı olacağız.
1. Ne elde etmek istediğinizi belirleyin
Dijital pazarlama kampanyalarınızın neler yapmasını/başarmasını istiyorsunuz? Marka bilinirliği oluşturmak ister misiniz? Müşteri adayları üretilsin mi? Daha fazla satış mı yakalamak, yoksa e-posta abonesi mi kazanmak istiyorsunuz? vb. soruları üretebilmeli ve tam olarak yanıtlayabilmelisiniz.
Bu durum, dijital pazarlamanızın kendisine uygun eşini bulmasına benzetilebilir. Ne aradığınızı bilmeden bir buluşmaya giderseniz, tahammül edebileceğiniz ilk kişiyle anlaşabilirsiniz ancak bu ilişki uzun soluklu olmayacaktır. Bunun yerine ihtiyacınız olan ve sizin için kritik öneme sahip değerleri açıkça belirten gerçek bir özellik listesine sahipseniz dijital pazarlamanızın ruh ikizini bulma olasılığınız çok daha fazla olacaktır.
2. Dijital Satış Hunisini Anlayın
Dijital satış hunisi, stratejinizi geliştirmeden önce kavramanız gereken önemli bir pazarlama konseptidir. Satın alma ve/veya uzun vadeli müşteri kazanma noktasına gelmek için müşterilerin oluşturduğu birkaç farklı adımdan oluşur.
Kime sorduğunuza bağlı olarak, aşamalar sayısal ve tam adlarına göre değişebilir, ancak genellikle aşağıdakileri içerir:
Keşif: İnsanlar markanızı veya ürününüzü ilk defa duyuyorlar.
Araştırma/Gözlem: Bazı birkaç marka bilinirliğini sağladınız ve potansiyel kullanıcınız daha fazla bilgi edinmek için ürün veya hizmetlerinizi incelemeye istekli. Ayrıca, müşterileriniz rakiplerinizi bu aşamada araştırabilirler.
Satın alma: Kullanıcılar bu noktada müşteri olmaya ve sizden satın almaya isteklidirler.
Sadakat: Tekrarlanan müşteriler markanıza veya ürününüze sadık olabilir ve sonunda markanızın savunucusu olabilir.
Keşif aşamasında olan kullanıcılar, sadakat aşamasında olan bir kişi gibi bir reklama yanıt vermeyeceklerdir. Markanızla farklı şekillerde ve farklı platformlarda etkileşime girecekler ve dijital pazarlama stratejinizin bunun için uyarlanması gerekecektir.
3. Satın Almaya İstekli Müşteri Personası Yaratın
Stratejinizi oluşturmak için atmanız gereken bir sonraki adım, ürününüzü veya hizmetinizi satın almaya istekli müşteri kitlenizin kim olduğunu ve onları neyin motive ettiğini sağlam bir şekilde anlamaktır.
Bu çok önemli olacak, çünkü hangi pazarlama platformlarında onları bulabileceğinizi, bu platformlar ile potansiyel bu kitlenin nasıl etkileşime girdiklerini ve sizden ne görmek istediklerini değerlendirmenize yardımcı olacaktır.
Satın almaya istekli müşteri kitlenizin net şekilde belirli olması gerekir. “Genç anneler” gibi oldukça yavan bir kişilik personası belirlemek istemezsin. “Ayşe, 25-29 yaşlarında, beş yaşın altındaki en az bir çocukla orta sınıf bir evde aylık belirli bir gelirle yaşıyor.
İyi bir anne ve eş olmak istiyor ayrıca çalışırken kişisel olarak motive oluyor. Rahat bir yaşam tarzı yaşamak istiyor ancak bir Mc Donalds da yoğun hafta sonlarında çalışıyor. ” Bu örnekte olduğu gibi size satın almaya istekli müşterilerinizin, acı noktalarını ve onlar için yapabilecekleriniz hakkında daha fazla şey söyleyecektir.
Satın almaya istekli müşterileriniz kesinlikle bir araştırmaya dayanması gerektiğine dikkat etmek oldukça önemlidir. İnce örtülü kalıpları atlayın ve müşterilerinizi daha iyi anlamak için kişisel araştırmalarınızın yanı sıra Google Analytics ve Facebook'un Kitle görüşleri de dahil olmak üzere populer analitik araçlarını kullanın.
4. Tüm Huni Aşamalarında Potansiyel Müşterilerinizin Nerde Bulunacağını Belirleyin
Hedef kitlenizin kim olduğunu artık iyi anlıyorsunuz, bu yüzden şimdi onlarla nasıl ve nerede bağlantı kuracağınızı anlamak isteyeceksiniz. Yine, bununla ilgili analitiklerinize bakın ve bunlara satın almaya istekli müşterilerinizle çapraz referans verin.
Diyelim ki bir ev tadilat şirketi işletiyorsunuz. Su hasarlı zeminleri tamir etmekten insanlara hayallerinin mutfağını vermeye kadar her şeyi yapıyor olabilirsiniz. Sizi bulmasını istediğiniz müşterileriniz huninin yalnızca bir aşamasında değil tüm aşamalarında yer alan çok çeşitli kitlelere sahip olmak pazarlama stratejinizin başarısı açısından oldukça önemli olacaktır.
Huninin her aşamasında potansiyel müşterilere nasıl sahip olabileceğinize dair birkaç örnek:
Pahalı bir banyo şeklini planlamak için çok zaman harcayan bir kişi sizi “banyo tasarım fikirleri” gibi cümle kurgulayarak Pinterest'te paylaştığınız özellikli modeller ve tasarımlar ile arama yaparak keşfedebilir.
Sızdıran bir borudan sonra evini su basmış bir kişi, kalıp yerleştirilmeden önce döşemelerini düzeltmek için hemen birisini arayacak olabilir. En iyi hamleniz, Google Ads aracılığıyla onlarla bağlantı kurmak olacaktır, çünkü muhtemelen çözüm için Google üzerinden arama yapacaklar. Ancak arama sonuçlarında potansiyel rakiplerinizinde gözükmesi oldukça olası.
Bazı müşteriler bir küveti sizden satın almak konusunda kendilerini iyi hissediyorlar ancak yeteri kadar paraları yok. Ne kadar uygun maliyetli ve yüksek kalitede rafine edici fayansların veya cam küvetlerin olabileceğini gösteren bir Facebook Reklam kampanyası yürütebilirsiniz bu şekilde müşterinin aklında olan ürünün farklı modellerini uygun fiyat aralığında edinilmesini sağlayabilirsiniz.
Geçmişteki bir müşteri, evine gömme aydınlatma taktığınız işten çok memnun. Özel bir ev güvenlik yükseltmeleri sunduğunuzu bildirmek için bir e-posta abonelik sistemi kurabilir müşterilerinizin sizin ile olan iletişimini artırabilirsiniz.
Tüm ücretli ve organik pazarlama kanallarını göz önünde bulundurun ve kitlenizden hangisinin onları kullandığını ve huninin hangi aşamasında bulunduğunu her zaman aklınızda bulundurun. Dijital pazarlama stratejinizin her bölümünde üzerinde olmanız gereken ve hedeflediğiniz pazarlama kanallarını belirlemenize yardımcı olacaktır.
5. Hedeflerinize Ulaşmak İçin Özel İçerikler Hazırlayın
Pazarlama konseptini seçtiniz ve kitlenizin nasıl tepki verebileceğini biliyorsunuz. Bunu yaptıktan sonra, her şeyi birbirine bağlamaya başlamanın ve bu amaçlara ulaşmanıza yardımcı olacak özel taktikler yaratmanın zamanı geldi.
Bu taktiklerden birkaçı şunları içerebilir:
Oluşturduğunuz tüm blog gönderilerinin kenarlarına ürünlerinize veya hizmetlerinize yönledirmek makstıyla üretilmiş widget'lar veya linkler yerleştirebilirsiniz, mesajlarınızın sonunda bir link ile birlikte ürüne veya hizmete yönlendirmeler yapabilirsiniz.
İlişki düzeyini, görünürlüğü ve marka bilinirliğini arttırmak için influencer lar ile içeriklerinizi sosyal medyada paylaşabilirsiniz.
Bunun yanında sitenize yerleştirebileceğiniz e-posta eklentileri ile referansları teşvik edebilir veya kullanıcıların yerel SEO puanlarınızı iyileştirmeleri için Google işletmesiyle ilgili inceleme göndermelerini isteyebilirsiniz.
Yine, özgünlük burada anahtar kelime. Hedeflerinize ulaşmak için atacağınız çok özel adımları mutlaka listeleyin. “Müşteri adaylarını çekmek için blog yazıları yaz” ın ötesine geçin ve daha iyi sonuçlar almak için yaratıcı fikirler üretin.
6. Otomasyon ve Kişiselleştirmeyi dahil edin
Kampanyalarınızı hazırlarken ve yayınlarken, kampanyalarınızı olabildiğince etkili kılmaya devam etmenin yollarını bulmak isteyebilirsiniz.
Bunu yapmanın iki iyi yolu var: daha fazla kişiselleştirme ve daha fazla otomasyon ve birçok durumda, bu ikisi örtüşebilir.
Bazen, Kitlenize kişiselleştirilmiş ve alakalı pazarlama mesajları, belirli eylemlerinin bir sonucu olarak teslim edilebilir. Bu, kullanıcıları sitenizde gördükleri ürünleri göstermek için yeniden hedeflemeyi kullanan reklamlar veya müşterilere geçmişte gördüklerine benzer ürünler gösteren e-posta yanıtlayıcıları tetikleyebilir.
Hedef kitle segmentasyonu yaparak, kişiselleştirme ve otomasyonu birleştirip belirli insan grupları ve işinizle ilgili ilişkilere odaklanmış örnek alıntılar hazırlayabilir. Bu kopya iletileri ideal zamanda hedef kitlenizin göreceği ve o anda ihtiyaçlarıyla son derece alakalı olacak şekilde hazırlayın. Bu stratejinizi bir adım daha ileri götürecektir.
7. Dijital Pazarlama Stratejisinde Boşluklar Arayın
Bu son adıma huninizi "sorun giderme" adımı olarak atıfta bulunabiliriz. Dijital pazarlama stratejiniz hazır ve çalışıyor. Hem ilk günlerde hem de uzun vadede, stratejinizin nasıl çalıştığını dikkatlice değerlendirmek isteyeceksinizdir. Çok sayıda unsur, platform ve kampanyanın yer almasından dolayı bu oldukça zor olabilir.
Bunun yanında müşterilerin ve potansiyel müşterilerin kampanyalarınızla nasıl etkileşimde bulunduğunu ve bunun hedeflerinize ulaşmanıza nasıl yardımcı olduğunu değerlendirmek isteyeceksiniz. Google Analytics, burada kullandığınız ağların ve kanalların yerel analizleriyle birlikte büyük bir yardımcı araç olduğunu belirtmekte fayda var.
Google Analytics’te hedefler belirleyin ve saha hunisindeki düşüş noktalarına dikkat etmek için davranış haritalarına bakın. Hemen hemen bu gibi platformlardada aynısını yapabileceğinizide belirtmekte fayda var yalnızca tek bir platforma bağlı kalmayıp birden fazla platform ile pazarlama sürecinin takibini güçlendirebilirsiniz.
Bir PPC reklamda çok fazla tıklama alıyorsunuz, ancak bunun aksine geri dönüşüm beklentinizden uzak mı, yoksa e-posta aboneliğinize gelen dönütler düşündüğünüzden düşük mü? Nedenine ayrıntılı şekilde göz atın. Kullanıcıların işlemleri bıraktığı yeri bulun ve bunun nedeni olabilecek sorunu ortadan kaldırın işlem yeteri kadar açıklayıcı değilse herhangi bir anlatım ipucu ekleyin.
Sonuç
Sadece bir kerede dijital pazarlama stratejisi hazırlamak ve bir çok platforma adapte olmayı isteyip kendinize ayrıntıları daha sonra anlatacağınızı söylemek cazip gelsede yaptığınız baltayı taşa vurmaktan farksız olacaktır.
Belirli bir hedef göz önünde bulundurulmak sızın her türlü pazarlama kampanyasını (hatta yalnızca arama motoru optimizasyonu ) yayınlamak, GPS olmadan Paris'te dolaşmanın yanıda daha çok haritanızın dahi olmadığı bir yelkenliye binip denizde savrulmaya benzeyebilir.
Dijital pazarlama stratejinizi uygulama konusunda hala daha fazla yardım mı istiyorsunuz? Bizimle iletişime geçin ve size nasıl yardımcı olabileceğimizi görün.