BACKLİNK: RAKİPLERİNİZİ GERİDE BIRAKIN!
İşletmenizin dijital dünyada bir yer edinmesi ve yükselişe geçmesi için ihtiyacınız olan en önemli faktör müşteridir. İster potansiyel olsun isterse aktif hiç fark etmez, tüketicilerin sık sık web sitenizi ziyaret etmesi, marka tanınırlığınızı uzun vadede pekiştirir ve pazardaki yerinizi sağlamlaştırır. Doğal olarak elde ettiğiniz kar miktarı da aynı oranda artar. Potansiyel müşterilerinizi web sitenize çekmenin pek çok yolu vardır. Sitenize girebilmek için backlink alır; yeni ve alternatif kapılar açarsanız, daha çok kullanıcının işletmenizin sitesini fark edip ziyaret etmesini sağlayabilirsiniz.
Peki, nedir bu backlink ve işletmenizin dijital dünyadaki geleceği açısından neden bu kadar önemlidir?
Bu yazımızda backlink kavramına dair bilmeniz gereken temel bilgileri sizin için derledik.
Arama motoru optimizasyonu ile ilgilenmeye ve merak edip araştırmaya başladıysanız mutlaka backlink kavramı ile karşılaşmaya hazır olun. Backlinkler işletme sitenizin Google’dan aldığı etkileşim oranını yükseltmek niyetindeyseniz üzerinde durmanız gereken en önemli SEO sıralama araçlarının başında gelir. Google, 2016 yılında yaptığı bir açıklamada içeriğin sonrasında en kritik sıralama faktörlerinden birinin bakcklink olduğunu duyurdu.
Özellikle, SEO’da yeniyseniz, ‘backlink’ neden bu kadar önemli diye merak ediyor olabilirsiniz. Ancak dijital dünyada yer edinmek niyetindeyseniz bu sorunun cevabını iyi anlamanız markanızın geleceği açısından oldukça önemlidir.
Backlink, Türkçe’ye karşılığı geri bağlantı olarak geçen kavramdır. Backlink, en basit tanımıyla bir web sitesinden başka bir web sitesine verilen bağlantıdır. Sizin kendi web sitenizden başka bir web sitesine veya başka bir web sitesinin sitenize geri bağlantı yapmış olması ve bu iletiyi linkler ile desteklemesi şeklinde de açıklanabilir.
Bu türden bir etkileşim sayesinde, web sitenizde bulunan özgün içerikler, zamanla başka kullanıcılar tarafında da görünür olmaya başlar ve dolaşıma girerek popülerleşir. Sayfanıza açılan bu linkler yeni kapılar anlamına gelir ve web sitenizin arama motorlarının gözündeki değerini arttırır.
Ancak, şunu mutlaka akılda tutmak gerekir; işletmeniz sitesinde yer alan özgün içerikler yardımıyla ne kadar kaliteli geri bağlantı alırsa, o denli fazla tutulan bir hal alır. Backlinkler sayesinde arama motorlarındaki popülerliğinizi yükselttiğiniz gibi aynı zamanda da daha çok fark edilmeye başlarsınız.
Daha anlaşılır olması için şöyle bir örnek verebiliriz; işletmenizden daha tanınır firmaların sitelerine backlink vermeniz onlar açısından çok büyük bir katkı sağlamazken, onlardan gelebilecek tavsiye linki sizi dijital pazarda yukarılara taşıyabilir. Gündelik alışverişlerimizde şirketlerde var olan referans algısı dijital dünyada da aynı şekilde kabul görür. Sonuç olarak sektörle ilgili ve güvenilir kimselerden tavsiye alabilmek, en uygun kaynaklardan doğru referanslarla içeriklerinize bağlantı oluşturabilmek SEO uygulaması açısından stratejik bir öneme sahiptir.
Geri bağlantı almanın pek çok farklı yöntemi vardır.
- Bir web sitesinden sizin için hazırlanmış tanıtım yazısı alabilirsiniz.
- Blog yazılarına yorum yazabilir ve web sitenizin linkini bırakabilirsiniz.*
- Tedarikçilerden link isteyebilirsiniz.
- Niş odaklı dizinleri kullanabilirsiniz.
- Marka sözlerini link haline dönüştürebilirsiniz.
- Kaynak olarak yer alabilirsiniz.
- Araştırma yayınlayabilir ve basına sunabilirsiniz.
- Bloggerlarla iletişime geçebilir ve sizin için inceleme yazısı yazmalarını talep edebilirsiniz.
- Küçük ölçekli paravan siteler açıp esas işletme sitenize link verebilirsiniz.*
Fakat en değerli geri bağlantı linki, web sitenizde yer alan sayfaların sizin dahliniz dışında aldığı organik linktir. Az önce sözünü ettiğimiz yöntemlerle alınan bağlantıların bazıları arama motorları tarafından spam olarak algılanabilirler. Yanlış kullanılan backlink stratejileri dijital dünyadaki yerinize katkı sağlamaktan çok zarar verebilir. Bu nedenle backlink almaktan çok kazanmak esas amacınız olmalıdır.
Spam olmak ihtimali olan maddeleri yıldız(*) ile özellikle sizin için belirttik!
Backlinkleri ve Stratejilerinizdeki Görevleri Anlamak
Backlinkler, SEO çalışması içinde ‘gelen linkler’ ya da ‘harici linkler’ olarak da adlandırılabilirler. Bu linkler, web sitenizdeki iki sayfa arasında bulunan dahili bağlantılara kıyasla, işletmenizin sitesine gönderme yapan başka kaynaklardan gelen linklerdir.
Güven
Arama motorlarının sitelerin görünürlüklerini belirlerken kullandıkları linklere önem vermeniz, web sitenizin SEO odaklı başarısını kazanmanız için kilit bir konumda yer alır. Bunları işletmenizin dijital dünyadaki itibarı olarak düşünebilirsiniz.
Bisiklet tamiri yapan bir işletmeyi düşünelim: Birbirlerini hiç tanımayan on kişinin, spesifik olarak bu işletmeyi şehirdeki en iyi tamirci olarak işaret ettiğini var sayalım. Büyük olasılıkla birden fazla tüketici bunun için kefil olduğundan bu işletmede iyi bir hizmet bulacağınıza güvenirsiniz. Aynı durumun sizin işletmeniz içinde geçerli olduğunu aklınızda bulundurmalısınız.
Popülerlik
Bahsini ettiğimiz türden backlinkler, Google algoritmaları tarafından bir web sitesi ya da sayfası için popülerlik oyu olarak algılanır. Görece daha yüksek sıralamada yer alanlarla daha çok linke sahip olanlar arasında kuvvetli bir korelasyon ilişkisi söz konusudur.
Bir web sitesinden başka herhangi bir siteye yönlendirme yapan herhangi bir link backlinktir. Ancak, tüm linkler eşit değer içermezler. Daha önce hiç tanışmadığınız bir kişiye karşı, saygın bulduğunuz bir arkadaşınızdan gelen tavsiyeye güvenmeye meyilli olmak gibi bir durum söz konusudur. Google algoritması güvenilir kaynaklardan gelen linkleri çok daha fazla önemsemeye programlıdır.
Backlink Türleri
Backlinklerin farklı olduğundan daha önce söz etmiştik. Şimdi ise bilmeniz ve anlamanız gereken farklı backlink türlerini açıklayabiliriz.
Nofollow Linkler
Güvenilir kaynaklardan gelen her link birer oy görevi görürler. Nofollow linkler, en basit şekilde açıklamak gerekirse sitenizde yer alan bağlantı için kefil olmadığınızı söylemenin kolay bir yöntemidir. Sayfanızın sıralamasının, güvenilir bulmadığınız link bağlantısı verilen web sitesine yönlendirilmesinin önüne böylece engel koymuş olursunuz.
Şimdi de SEO ve Nofollow link ilişkisini iyi bir şekilde anlamaya çalışalım.
Nofollow link, Google’ın geliştirdiği link aktarım sistemini belirten değişkendir. Google algoritmalarını sürekli yenilediği ve değiştirdiği için nofollow linklerin de karşılık geldiği anlam zaman içerisinde değişime uğramıştır. Google bu yöntem sayesinde spam linkleri azaltmayı amaçlar.
PageRank (sitelerin sıralamadaki yeri), biliyoruz ki, sitelerin kendi aralarında yaptıkları link bağlantısı sonrası oluşur. Bir web sitesi ne kadar fazla tavsiye ediliyorsa, o kadar kıymetlidir, o oranda pagerankı yüksek olur. Ancak nofollow link verilerek tavsiye ediliyorsa işler değişir.
Web sitesi sahibi, ‘nofollow link’ aracılığıyla Google’a; ‘Bu link bağlantısını takip etme.’ demiş olur.
Nofollow Link Özellikleri:
- Google nofollow linkleri referans olarak algılamaz.
- YaHoo ise backlink olarak görür.
- Kullanıcılar içerik ürettikleri sitelere nofollow link verebilirler.
- SEO’ya kesinlikle etki eder ve SEO çalışmasına mutlaka dahil edilmelidir.
- Kullanıcılar tarafından sitenin ziyaret edilmesine ve popüler olmasına katkı sağlar.
- Nofollow linki Google sever ve siteyi takip edip indexler.
Dofollow Linkler
Dofollow link SEO çalışmalarında yükselmeniz için kullanılan bir yöntemdir. Rel diye tabir edilen bir etikettir. Kısaca, ‘web sitemi takip et.’ anlamına gelir. Arama motoru optimizasyonlarında işletmenizi üst sıraya taşıyan faktörlerden birisidir. Web sitenize bu denli fayda sağlayan bir yöntem, mutlaka profesyonel bir şekilde uygulanmalıdır.
Dofollow backlinkler, bir web sitesi içerisinde yer alan belirli bir linke sitenin kefil olduğu anlamını taşırlar. Dofollow link köprü aracılığıyla da bağlantı kurulmasına olanak tanıdığı için başka bir yönlendirme ihtiyacı olmadan etiket yapılmasını sağlar.
Dofollow, Google aracılığıyla belirlenen bir değişkendir. Bir web sitesinin referansı ile linke bağlantı yapılmasını Google algoritması yetkin olarak görür ve prestijini yükseltir. Bunun yanı sıra arama sayılarından da etkilenildiği için kefil olunan adresler oldukça önemlidir.
Pazarda güven veren ve prestijli web sitelerinden kurulan backlinkler oldukça değerlidir. Ancak link bağlantısı alınan sitelerin gücünden yararlanmak için söz konusu link bağlantısının güvenilir bir kaynaktan gelmesi gelmiş olması web siteniz için ideal olandır. Bu şekilde etiketlenen bir bağlantı ile link verilen siteye referans olunduğu Google’a bildirilmiş olur. Web sitesi yöneticilerinin bu etiketlemeleri düzenli olarak kontrol etmeleri önemlidir. Güven vermeyen sitelere yönlendirilen linkler nofollow olarak etiketlenmelidir.
SEO dünyasında dengeli olmak ve ideal oranın belirlenmesi oldukça önemlidir. Dijital dünyada sık sık link almak, dofollow link ve nofollow link dengesini bulmayı gerektirir. Dofollow link alındığında, nofollow alımı da gerçekleştirilerek tarayıcılara organik yorumlar sunulmalıdır.
Orantısız bir şekilde dofollow link almak web sitenizin spam olarak algılanmasına neden olabilir. Arama motorlarında bump olarak web sitesinin kaldırılmasının önüne geçerek, doğal yükseliş hedeflenmelidir.
WhitePress SEO çalışmalarında, ideal sistematik ve algoritma özgünlüğü ile en verimli sonuç elde edilmesi için hizmet verir.
Sponsorlu veya Ücretli Link
Reklam veya Google sponsorlu bağlantılar, ilgili arama motorlarında arandığında üst sıralarda görünür olmak için Google’a ödeme yapmak isteyen işletmelere sunulan bir hizmettir. Bu türden bağlantılar, marka görünürlüğü elde etmenin ve potansiyel müşterileri işletmenizin web sitesine çekmenin etkili yollarından biridir.
Sponsorlu bağlantı oluşturmanız için gereken adımlar:
- Öncelikle bir hesap oluşturmalısınız.
- Öncelikli hedefinizi belirtin.
- İşletme adınızı ve web sitenizi girin.
- Listelemek istediğiniz anahtar kelimeleri girin.
Her anahtar kelime için belirlenen fiyat farklı olabilir.
UGC Linkleri
User Generated Content(Kullanıcı Tarafından Oluşturulan İçerik) linklerin özelliği, forum gönderileri ve blog yorumlarından gelen bağlantılar olmalarıdır. Bu özellik Google’a bağlantının bir site yöneticisi tarafından değil, bir ziyaretçi tarafından yerleştirildiği bilgisini gönderir.
Yüksek Otoriteli Linkler
Arama sıralamasında üste yer almak istiyorsanız, kullanmanız gereken linklerden bir diğeri de yüksek otoriteli linklerdir. Bu bağlantılar, Wikipedia gibi güven veren kaynaklardan gelen backlinklerdir. Böyle bir kaynaktan sizin web sitenize gelen backlinkler; Google algoritması tarafından güvenilir olarak algılanır ve sitenizi üst sıralara taşır.
Zararlı Linkler (Doğal Olmayan Linkler)
Sitenizde yer alan yanlış bağlantılar web sitenizin Google sıralama yeteneğine uygun düşmeyebilirler. Google web yöneticisi kurallarına uymayan, sadece Google’daki sıralamasını yükseltmeye çalışan, kalitesiz ve güvenilir olmayan sitelerden gelen bağlantılar, dijital dünyadaki sıralamanıza olumsuz etki edebilir. Bu tür bağlantılar nofollow ya da sponsorlu olarak etiketlenmesine rağmen ücretli olarak görünür. Bunun dışında düşük kaliteli sitelerden gelen ya da footer linkli olan türleri de vardır. Bu türden bağlantıları tespit ederek web sitenizden kaldırmanız önemlidir.
Editoryal Olarak Yerleştirilen Linkler
Google, site sahibinin editoryal olarak yer verdiği linklere ayrıca bir pay verir. Bir başka deyişle, yöneticinin vereceği ya da alacağı linkle gelecek etkileşimi ve ilgiyi hak ettiğini düşünür. Bu bağlantının verilmesinin amacı, arama motorlarında sıralamadan ziyade, kullanıcının deneyimini arttırmaktır.
Backlinkler Neden Önemlidir?
- Sıralamanızı Yükseltirler
- Backlinl, Google’ın Yeni Sayfaları Bulabilmesine Yardımcı Olur
- Güvenilirliğinizi Artırırlar
- Trafik Yönlendirir
- Site otoritenizi arttırır ve ön plana daha kolay çıkarsınız.
- Ücretli reklamlarınızı daha ucuza vermenizi sağlar.
Sonuç
İşletmenizin dijital dünyada görünür olması açısından backlink önemli bir etkendir. Özellikle Google arama sonuçlarından üst sıralarda yer almak istiyorsanız atlamamanız gereken türden bir faktördür. Geri bağlantı oluşturma, başlı başına SEO’nun geniş bir alanını kapsar. Yalnızca bu alana odaklı çalışan pek çok profesyonel ile karşılaşabilirsiniz.
En doğru şekilde linkler oluşturmayı başardığınızda sıralamanızdaki artış da beraberinde gelir. Rakip firmaların yaptıklarına bakmayı ihmal etmemeniz de size avantaj sağlar. Böylece trenleri en hızlı şekilde takip edebilir ve kendi markanız için değerlendirebilirsiniz.